Wanneer ontstond de Crosshair dial en wat vinden we er van?

Veel horloges die een Crosshair wijzerplaat hebben, hebben bij mij een streepje voor (no pun intended). Nu vraag ik mij af wanneer dit fenomeen voor het eerst te zien was op een horloge en uiteraard in welke soorten en maten deze crosshairs op het forum aanwezig zijn.

Definitie Crosshair is streep van 12 naar 6 en van 9 naar 3. Het kruisje op een subregister wordt dus buiten beschouwing gelaten :grinning:.

Ik zal zelf aftrappen:

Timex 1974

Timex 1971

Omega Seamaster 1963

Wie volgt?

11 likes

Wat ik ervan vind? Bij horloges met een lichte wijzerplaat staat het, maar bij een donkere vaak niet.

2 likes

Ik houd er niet van. Vooral als ik geen leesbril op heb is zo’n wijzerplaat voor mij slechter af te lezen.

1 like

Bij sommige modellen vind ik het een afknapper.
Deze Breitling vind ik het dan weer wel top :ok_hand:

5 likes

Bij deze Certina vind ik het prachtig staan. Maakt de wijzerplaat af.

(Afbeelding van chronojuwelier.com)

4 likes

Het gaat zeker terug tot zakhorloges uit de jaren '30:

5 likes

Ik vind het fijn voor de afleesbaarheid. Hetzelfde met wijzerplaten waarbij de 3,6,9 een afwijkende index tov. de rest hebben.
Maar bovenal vind ik het een leuke onderbreking die net een beetje speelsheid brengt.

4 likes

Zeker bij vintage erg fraai, hier een “dubbele” crosshair

5 likes

Niks aan. Ik zou er geen willen. Oh, wacht…

476a589cd43c45002fe69b4f4a27c17d78f2a894_1_375x500

51c1de0aaff2225e05acc92e3c8192f48e0d9b08_1_690x463

7 likes

Dient het überhaupt een doel? :thinking:

Ik heb het even gegoogled voor @Cricket33. Dat is een handig zoekdingetje waar je het antwoord op de meeste vragen kunt vinden :smirk:

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Sector_dial

3 likes

Wel top dat je er bij vermeld en laat zien wat het exact is! Scheelt me weer een domme vraag stellen.

1 like

Polerouter 204607-1

16 likes

Nog even mijn Russische sniper dial. Ben wel een liefhebber van crosshair wijzerplaten. Op vintage Seamasters vind ik ze ook zeer stijlvol. :ok_hand:

4 likes

Ik vind het vaak gaaf Het maakt een wijzerplaat meestal net iets dynamischer. Ik heb er zelf maar eentje.

5 likes

Grafisch gezien vind ik een crosshair interessant. Het kan de wijzerplaat iets vullen en opdelen waardoor er meer evenwicht ontstaat. Wel zijn sommige lijnen soms te veel onderbroken wat weer voor wat onrust zorgt. Hierbij mijn eerste crosshair. Een sympathieke Onsa!

4 likes

ik vind het disfunctioneel en dus niks, maar op een Damasko DA46 tolereer ik het

1 like

En mijn tweede is net binnen. Deze '66-er mag natuurlijk niet ontbreken!

4 likes

Dit is m’n Omega Crosshair, zo’n zestig jaar oud van een Bauhaus-achtige eenvoud.

Dit horloge draag ik graag als ik bewust geen indruk wil maken😀!

6 likes

Mislukt…

1 like