Wanneer plastic en wanneer glas?

Hallo,

Ik ben een beginner op horlogebied, en het leek mij wel aardig om mijn huidige horloge (Pulsarrretje) te vervangen door een vintage automatic uit de jaren '60. Ik heb al veel zitten speuren op eBay en was nogal gecharmeerd van types als Omega Seamasters, Constellations en Longines Conquests en dan met name de niet sportieve modellen (dress watches heet dit geloof ik) met gebogen glas. Nu zag ik dat er ook modellen bij zitten met plastic/acryl glas. Dat wil ik absoluut niet hebben, het moet echt glas zijn. Hoe kom ik erachter of een horloge echt glas of plastic/acryl heeft? Ongetwijfeld zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten, links met tips zijn dan ook welkom.

Mek

Je hebt een PB, ook wel PM genaamd. :smiley: Kijk maar ff in je Inbox.

Hallo Mek,

Ik heb ook wat vintage horloge`s maar ik heb geen problemen met plastic glas.
Omdat je het dan altijd kan polijsten en dat kan je gewoon zelf doen, met glas kan dat niet.
Er zitten soms nogal wat krassen op een vintage.
Ik gebruik er gewoon dat zalvje voor waar je de krassen op het schermpje van je mobiel mee weghaald.

koperpoets gaat ook prima

Ga het meteen proberen…dat heb ik altijd wel in huis.

Je hebt acryl-, mineraal- en saffierglas, oplopend naar hardheid. Acryl is prima, het laat zich eenvoudig polijsten, en het spiegelt nauweljks. Saffierglas heeft het voordeel dat het nauwelijks krast, maar het spiegelt wel, tenzij het is ontspiegeld. Mineraalglas is een soort compromis, dat mij niet zo erg bevalt. Als er een kras inzit, krijg je die er niet meer uit.