Wanneer servicen en waterdichtheid testen? (Marathon SAR)

Gisteren een Marathon SAR binnengekregen, na jaren lang op mijn verlanglijstje te hebben gestaan. Erg blij mee (tu)

(foto gemaakt met de telefoon dus excuses voor de kwaliteit)

Het horloge komt uit 2006 en zal vermoedelijk nog niet eerder bij een horlogemaker zijn geweest.
De kroon draait wat stroef. Zodra losgedraaid trek je de kroon er niet heel soepel uit, wederom stroef eigenlijk. Geen idee of dit kwaad kan of wat dit zegt over de staat…

Dus wanneer servicen? Heeft iemand advies?

Groetjes Martin.

Bij twijfel altijd laten servicen.
Zeker als je het gevoel hebt dat hij stroef is. Waarschijnlijk is de olie dan wat uitgedroogd.

1 like

Ik heb nooit een Marathon gehad, maar wel een Muhle met een stroeve kroon; in dat geval kwam het door de pakking rond de stift en had het niets te maken met het onderhoud. Maar het horloge even door een horlogemaker laten beoordelen kan nooit kwaad natuurlijk.

Dank voor jullie reacties.
Horloge loopt ca. 20 seconden per dag vóór/te snel.
(Heeft een ETA 2824-A2 onder de kap)

Wat zou een servicebeurtje ongeveer kosten?

Groetjes Martin.

Mijn advies is, een horloge heeft om de paar jaar een beurt nodig en wel o.a. waterdichtheid te controleren dus, ga naar een erkend horlogemaker en vraag naar een prijsopgave om uw klokje weer jaren prima te laten lopen, want de tube van de kroon is niet in orde.
een vakman mail naar kampenaer@yahoo.com
en ik geef u een goed adres, c6
Hans

1 like

Bij mijn horlogemaker zo’n 75 euro. Een goede horlogemaker kan ook eerst even kijken of een service uberhaupt nodig is.

HamiltonOmega-fan Schreef:

Dank voor jullie reacties.
Horloge loopt ca. 20 seconden per dag vóór/te
snel.
(Heeft een ETA 2824-A2 onder de kap)

Wat zou een servicebeurtje ongeveer kosten?

Groetjes Martin.