Warm

Kan je met een mechanisch horloge met dit warme weer (26 graden) lang in de zon blijven? Is dat niet slecht voor de olie?

Ik heb gewoon een automaat om, het glas en de kast voelt warm aan, vandaar de vraag.

Een quartz horloge kan leeglopen als het erg warm is, daarom ben ik benieuwd hoe het zit met een mechanische. Kan de olie misschien te warm worden en is dat slecht voor het uurwerk? Of kan dat alleen maar bij extreme temperaturen? X(

Volgens mij is een van de voordelen van een automaat juist dat deze beter bestand is tegen extreme tempraturen…

Thanks, Joram.

Misschien kan iemand nog meer info geven?

Ik denk even hardop.
Je lichaamstemperatuur is ergens tussen de 30 en 37 graden. Je horloge is de hele dag in kontakt met je pols en zal dus (metaal is een goede geleider) altijd wel een temperatuur van zo’n graad of 20 à 25 hebben.
Er lopen miljoenen mensen in de tropen rond met een horloge.
Er liggen miljoenen mensen aan de stranden in de zon met hun horloge om (dan zie je als ze het afdoen zo mooi dat ze bruin zijn :slight_smile: )
Alles bij elkaar denk ik, dat het waarschijnlijk niet optimaal is om je horloge in de volle zon te laten liggen, maar met uitzondering van sporadisch ontstaan van condens aan de binnenkant van het glas, heb ik nog nooit acute problemen zoals gefrituurde tandwielen of gesmolten kasten gezien.

Om hier even op door te gaan, ik heb laatst met een oud horloge met een eta 2824 uurwerk gezwommen, maar deze was blijkbaar niet waterdicht, waardoor er condens achter het glas zit. Ik heb het horloge toen op de verwarming gelegd. Nu is de condens er nog steeds maar loopt het horloge ineens 10 minuten per uur voor.

Weggooien maar?

waarom weggooien? Misschien kan je er hier iemand mee blij maken.

op de verwarming leggen, dan is het wel verstandig om het horloge open te maken. Anders heeft het helemaal geen nut.

Enne… wat dat weggooien betreft: gooi het horloge dan eerst in de richting van een horlogemaker! :wink:

10 minuten per uur voorlopen is een klassiek fenomeen dat meestal komt doordat draden van de spiraal van het balanswiel aaneenplakken. Dat kan zijn door het ingedrongen vocht, of doordat het uurwerk gemagnetiseerd is geraakt. Dit is maar een klein euvel en kan makkelijk verholpen worden door een horlogemaker, dus zeker niet weggooien! (Als je het toch weggooit, graag in mijn richting ;))
Ik heb al zelf een spiraal kunnen ‘ontwarren’ met een zelfgemaakte demagnetiseerder. Maar als je nog nooit een uurwerk hebt opengedaan en geen kaas gegeten hebt van elektronica, is de horlogemaker een veel betere optie :slight_smile:

De condens zal ook wel verdwijnen als je het uurwerk een paar dagen laat liggen met de achterkant eraf. Wederom, als je geen gerief hebt om het te openen/sluiten kan je dit aan de horlogemaker vragen.