NUFA staat voor "Nederlandse Uurwerken Fabriek Amsterdam en zover ik kan vinden actief in hangklokken en tafelmodellen.
Maar vanavond viel me toevallig dit prachtige gespje op
Geen veerweerstand, beweging of merk te bekennen, en ook niet makkelijk te openen. Mmh…
En dan ontdek ik op de achterkant van het gespje deze Nederlandse firma naam - leuk natuurlijk
Maar buiten de klokkenhistorie kan ik niets over polshorloges vinden - en dat is best raar, want dit leren bandje is ooit vastgenaaid aan het horloge én aan de gesp?!!
Wel horlogebanden leveren en geen (ingekochte?) horloges lijkt me wat vreemd, dus ik ben echt benieuwd of iemand me kan vertellen of er stiekem toch nog een Nederlands horlogemerk in m’n verzameling is geslopen…
Dankjewel Pierre, de Berlijnse link kende ik niet maar ook daar niets over horloges helaas. 1935 (Amsterdam) lijkt me wel wat laat voor dit type wijzerplaat trouwens, rode 12 is meestal begin twintiger jaren zover ik weet.
Ik zie wel info over 'n uurwerk bedrijf dat verder gaat onder de naam NUFA maar dat hoeft niet de eerste activiteit onder die naam te zijn lijkt me…
NUFA had ook een fabriek in de Tweede Schinkelstraat in Amsterdam.
In oude krantenadvertenties vroegen ze voor die vestiging medewerkers voor eenvoudige montagewerkzaamheden, machinebankwerkers en goud- en zilversmeden.
Ik vermoed, dat in die fabriek naast de klokken ook (op bestelling) metalen voorwerpen werden gemaakt. Dat kunnen dus ook gespen voor horlogebandjes zijn, bijvoorbeeld in opdracht van firma L. Kiek (ELKA) in Amsterdam.
Horloges maken heb ik niet teruggevonden.
Misschien dat iemand nog een Kiek (zak-)horloge heeft met ketting of gesp van NUFA, wie weet.
Terzijde:
Heel interessant om dit een beetje uit te pluizen, want ik kwam tegen dat de medeoprichter (met Paauwe e.a.) en mede-directeur van NUFA meneer Johannes Kleiman was, bekend als de rechterhand van Otto Frank en ook boekhouder in zijn bedrijven. Later ook directeur, toen Otto Frank als Jood geen directeur meer mocht zijn. Kleiman was een goede vriend van de familie Frank en wordt ook genoemd in het dagboek van Anne Frank.
(Bron: website Anne Frank Stichting).
Ik heb ook even gekeken, geen horloge of link daarnaar gevonden, maar wat een interessant verhaal!
Het was vanaf 1936 tot in de oorlog Paauwe’s Patent NV. Na de oorlog NUFA en na 1975 Nedklok-NUFA volgens onderstaande bronnen.
Een van de Paauwe’s klokken wordt ook genoemd in het dagboek van Anne Frank.
NUFA maakte ook onderdelen voor Amerikaanse elektrische ‘mystery’ klokken in de jaren 50 voor Jefferson Electric:
Vermoedelijk is het bandje en zeker die gesp van latere datum, want de naam N.V. Paauwe’s Volautomatische Kalenderuurwerken verandert rond 1950 in Nederlandse Uurwerken Fabriek Amsterdam (NUFA).
Na diverse overnames bestaat NUFA nog steeds, maar dan onder de naam Nedklok in Amsterdam (moderne klokken, scoreborden e.d.).