Wasserdicht bis

Je moet het wel in het Duits lezen of via Google vertalen, maar dit is een interessante uitspraak van een Duitse rechtbank over de aanduiding “waterdicht tot 30 meter”

http://www.n-tv.de/ratgeber/Luxusuhr-versagt-beim-Duschen-article4264501.html

Ik kan de uitspraak van de rechter wel begrijpen. Van de gemiddelde horlogeliefhebber mag je misschien verwachten dat hij/zij weet hoe “waterdicht tot 30 meter” te interpreteren en daar naar te handelen, voor een leek is dat een ander verhaal. Ben benieuwd of we dit soort uitspraken in de toekomst vaker tegen gaan komen. Misschien wat extra tekst en uitleg van fabrikant/verkoper om meer van dit soort zaken te voorkomen.

Denk eerlijk gezegd niet, dat je als een klokje van € 4.600,00 koopt, je een gemiddelde koper bent :).

BvW Schreef:

Denk eerlijk gezegd niet, dat je als een klokje
van € 4.600,00 koopt, je een gemiddelde koper bent
:).

Nee, maar dat is weer wat anders dan dat je je enorm in horloges hebt verdiept. Als ik 20k per maand zou verdienen bijv, zou ik ook best een tv kunnen kopen van 5k zonder me er echt in te verdiepen. Noem nou zomaar wat. Geld is relatief.

Eerlijk gezegd vind ik dat de rechter groot gelijk heeft. Het is tenslotte belachelijk dat er staat tot xxM, en dat het niet tot dat aantal meter waterdicht is. Zet er dan het aantal ATM op, dan is tenminste duidelijk wat er gemeten is. Dan moet je vervolgens ook nog even in de handleiding vertellen wat dat aantal ATM in houdt, want ook dat is lang niet altijd duidelijk.

Voordat ik me in horloges verdiepte zwom ik ook gewoon met 50M horloges, er van uit gaande dat ik nooit in de buurt van de 50 meter onder water kwam (wat ook zo is).

En terecht.

dat pochen met waterdichtheid wat fabrikanten doen slaat natuurlijk nergens op, en is voor een leek niet te begrijpen.

Ja ik weet waar dat getal vandaan komt: getest tot een statische overdruk van, bij een vastgestelde temperatuur, een synthetische test dus. Waarbij als laatste (en dat is volgens mij het probleem) de statische overdruk die bij die test gebruikt wordt omgerekend wordt naar waterdiepte.

Als een horloge waterdicht tot 30 meter is, en onder douche gaat hij stuk, dan is deze niet bestand tegen 3 bar overdruk. punt.

Het blijft natuurlijk ook een rare aanduiding.
Ik wist in het begin ook niet beter of je kon met 30 meter al zwemmen. Het staat ook steeds anders op horloges. Dan in meters, bar of atm.
Maakt het ook niet makkelijker. Nu weet ik beter, maar de gemiddelde persoon misschien niet. Ik ben het wel eens met de uitspraak.

+1
Waar is trouwens die uitdrukking "spatwaterdicht"gebleven (Bijvoorbeeld op de kaartjes die je vroeger bij horloges vond)
Wanneer je 50 meter waterdicht door spatwaterdicht vervangt weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

Ik vind in dit geval dat 30m ook beter weg kunnen, omdat 't inderdaad voor verwarring bij de ‘leek’ kan veroorzaken.

En natuurlijk standaard bij de gebruiksaanwijzing een overzicht van de betekenis van de waterdichtheidindicaties. Deze zouden wat mij betreft ook vereenvoudigd mogen worden. Iets als

WR spatwaterdicht
WR50 zwemmen
WR100 iets ‘heftiger’ watersporten, als surfen en snorkelen
WR200 geschikt scuba duiken
WR300/> mixed gas diving

Denk dat dit voor de leek ook wel te volgen is.

Marijn2 Schreef:

+1
Waar is trouwens die uitdrukking
"spatwaterdicht"gebleven (Bijvoorbeeld op de
kaartjes die je vroeger bij horloges vond)
Wanneer je 50 meter waterdicht door spatwaterdicht
vervangt weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

Dacht dat 30m spatwaterdicht is.

marnix.moed Schreef:

Marijn2 Schreef:

+1
Waar is trouwens die uitdrukking
"spatwaterdicht"gebleven (Bijvoorbeeld op de
kaartjes die je vroeger bij horloges vond)
Wanneer je 50 meter waterdicht door
spatwaterdicht
vervangt weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

Dacht dat 30m spatwaterdicht is.

KLopt helemaal.

Ik ben het eens met die rechter.

Stel een classificatie in:

Klasse A: niet stof- en waterdicht.
Klasse B: stof- en spatwaterdicht.
Klasse C: afwassen, zwemmen, douchen.
Klasse D: normaal duiken.
Klasse E: extreem duiken. (Waarom deze klasse? Er moet iets extreem kunnen zijn natuurlijk:D)

En garandeer dit tot één jaar na de aankoop (nieuw natuurlijk) óf servicebeurt door een AD.

Wel leuk hoor van die klasses, maar dat staat niet zo mooi op de wijzerplaat.

Maar kijk eens hoeveel topics en discussies er hier op het forum zijn geweest.
Zelfs de uitleg over temperatuurschommelingen met voorbeelden zijn hier heel vaak voorbij gekomen.

En wij lezen elke dag horloges.