Die combinatie kan niet kloppen. 7750 is geen kaliber 37524 maar een 793xx. 37524 is een geel vergulde ETA 2892. Als het wel een kaliber 37524 zou zijn dan is het bouwjaar geen 2011 maar zeker 10 jaar eerder.
Verder klopt het qua onderhoud, pas uitvoeren als er afwijkingen of problemen zijn.
Gewoon door laten tikken tot ze de geest geven. Voor automaten van âdoorsneeâ merken van tussen de zeg ⏠200 tot ⏠1.000 is het zondegeld om die om de paar jaar voor een paar honderd âŹâs te laten servicen.
Als zo eentje dan de pijp aan Maarten geeft is het gewoon jammer maar helaas⊠Tijd voor wat nieuws!
Onlangs mijn Oris Aquis weggebracht voor service want die liep flink achter en een nachtje op het nachtkastje en hij stond stil. Gelukkig binnen de garantietermijn, horloge was 2,5 jaar jong. Bleek iets te zijn met een kleine batch slechte olie. Al mijn andere horloges hebben eens in de 5 tot 7 jaar onderhoud gehad. Inderdaad, gewoon kijken naar of ze nog genoeg gangreserve hebben volgens specs en of ze nog goed en binnen specs lopen. Niet het geval, dan service. Anders geldt het motto âif it ainât broke, donât fix itâ. Tenzij je over de 8 jaar heen gaat, want dan is het gewoon verstandig om toch maar even te laten doen.
Ik heb een uitzondering. Een Seiko SKX007J1 die ik in 1999 gekocht heb en nog loopt als een zonnetje met gangreserve binnen de specificaties. Daar is nog nooit iets aan gedaan. Bizar! Als die er ooit mee stopt, dan gaat er geen nieuw uurwerk in maar laat ik 'm servicen. Uit sentiment en respect, want met dat ding is de hobby begonnen en ik heb er echt onnoemelijk veel avonturen mee beleefd inmiddels. Die wil ik gewoon in ere houden.
Sommige merken zoals Omega hebben standaard prijzen en alle slijtage delen worden bij een service vervangen. Dan zou ik het horloge ook pas wegbrengen als het echt moet.
Wel regelmatig op waterdichtheid testen, dat is denk ik wel slim.
Sommige dingen gaan niet om verstand of geld, maar om emotionele waarde. Zit meer achter dan alleen een stuk (toen nog) goedkoop polsstaal.
Valt een veertonbrug daar ook onder? Dat lijkt mij geen normaal slijtage onderdeel en dat schijnt door drooglopen flink in te kunnen slijten en ook tamelijk kostbaar te zijn om te vervangen. Ik denk toch dat ze bij Omega ergens een grens trekken. Verwaarlozing zou een grens kunnen zijn gok ik zo.
Bij bv Omega service centers wordt die brug vervangen als de as versleten is omdat dat het minste werk is (wat volgens mij dan gewoon in het flatrate servicetarief valt), een onafhankelijke horlogemaker zou die gewoon met een bushing repareren.
Leerzaam stukje informatie. Wat men daar ook aanhaalt is het belang van het vervangen van de de o-ringen. Aangezien ik met een aantal van mijn duikhorloges ook echt serieus duik en ze dus regelmatig met zeewater in aanraking komen, verweren de ârubberenâ (lees siliconen) ringen na een paar jaar. In mijn duik-duikers worden ze dan ook jaarlijks vervangen, laat ik een druktest uitvoeren. Het is ook echt serieus nodig omdat ik soms ook zie dat de zoutkristallen in het siliconen materiaal invreten. En denk nou niet, ik ik ben een desk-duiker en duik-duik niet, want ook douchen / afwassen met zeep of zwemmen in zwembadwater met chloor heeft een gelijksoortig effect op siliconen. En dan het natuurlijke proces van uitharden van siliconen ringen natuurlijk.
Kortom, niet servicen is gewoon onverstandig voor een kostbaar horloge. Heb je een goedkoper uurwerk erin zitten, dan is vervangen wellicht goedkoper. Maar verder, gewoon koppie gebruiken en onderhoud plegen. Het is en blijft mechanica en het slijt gewoon op den duur. Heb niet de illusie dat jouw horloge dat niet doet. Je kunt met je auto ook zo lang door blijven rijden zonder onderhoud, maar uiteindelijk stopt 'ie er gewoon een keertje mee en is de schade mogelijk onherstelbaar en daâs gewoon zonde.