Wat bepaalt jouw "klik"?

Regelmatig kom je het tegen op het forum “ik heb er geen klik mee”.
Vooral op het verkoopgedeelte, waarbij het wordt genoemd als reden om een horloge dat je net gekocht hebt weer van de hand te doen.
En dat wordt door iedereen als volkomen valide argument beschouwd om een splinternieuw horloge met verlies weer door te verkopen.
Geen klik? Nuff said, weg ermee!:wink:
In positieve zin wordt de klik niet zo vaak genoemd, maar we hebben allemaal horloges die we nevernooit meer weg doen, dus dat voldoet wel, denk ik.
Maar wat is “de klik”.:S
Het gaat veel verder dan smaak. Ik zie talloze horloges passeren die ik mooi vind, maar lang niet allemaal geven een klik.

Twee voorbeelden.

Orient Mako

Gekregen van mijn vrouw voor mijn verjaardag (wel zelf uitgezocht) Horloge dat een cultstatus heeft veroverd.
Prachtige kleuren, goede afwerking, mooie solide band. Apart met twee bezels voor tijd en datum.
Geen klik mee. Geprobeerd: gedragen, gekeken, maar roept niets anders op dan “mm, mooi horloge, en?”. Klikfactor 0

Seiko Turtle of Turtleback

Ik hou niet zo van vintage, vind genoeg moois in Seiko’s recentere modellen, maar deze bleef op mijn netvlies sinds ik die vorm voor het eerst zag. Vertrouwd, en toch in zijn vorm uniek. Er was al een klik voor ik 'm om mijn pols had.
Afgelopen week eentje overgenomen na wat onzekerheid of ie nog beschikbaar was en nog voor ie er was een nato voor gekocht waarvan ik wist dat ie perfect was.
En sinds ie binnen kwam niet meer van mijn pols gegaan. Binnenkort trots bezitter van een moderne klok die qua vorm er nog het meest in de buurt komt: de Sumo.
Klikfactor 10

De klik is een gevoelskwestie: wat roept een horloge bij je op als je ziet en als je het draagt?
Dat gevoel is een samenstel van verschillende factoren

• wanneer zag je 'm voor het eerst? In welke omstandigheden, wie was erbij?
  • wat roept ie bij je op? Vakantiegevoel? Hebbusgevoel?
  • hoe heb je 'm uiteindelijk verkregen? Lang voor gespaard? Heftig moeten bieden op ebay? Geruild? Gekregen van je grote liefde? (Maar waarom dan geen klik voor mij bij de Mako? :smiley: )
  • wat waren de reacties van je omgeving? “Wauw!”? “Die had je toch al?”
  • waar heb je 'm gedragen?
  • ???
  • ?..

Wat geeft jullie een klik als je een klok ziet of draagt?
Wat is jullie ultieme klikklok en waarom heeft die zo’n grote klikfactor?
En mis ik nog iets in mijn “klikfactor” lijst?

Groeten
Gnik/Hans

Is soms misschien niet eens te verklaren, wel een klik of geen klik?

Ik heb horloges jaren in bezit gehad en alleen thuis gedragen, tegen de tijd dat ik eventjes het huis verliet… mwoah toch maar een andere om…

Terwijl ik alles vond kloppen aan het horloge maar de o zo bekende klik was er niet.

Geen wauw geen x-factor noppes!

En soms is het een aanwijsbare reden zoals: de maat. afwerkingsniveau. wijzerplaat. wijzers. noem maar op!

Groeten.

Noël.

Voor mij bepaalt de wijzerplaat 70% van de klikfactor, van deze 70% vind ik de kleur het belangrijkste, het mooiste vind ik nu eenmaal blauwe wijzerplaten, maar tegelijketijd niet alle blauwsoorten bevallen mij. Vervolgens kijk ik naar de layout, daarbij val ik qua layout vooral op symmetrische wijzerplaten, dus waarbij de indices en de functies zoals dag/datum, eventuele decentrale secondenwijzer, stopwatch/chronograaffuncties evenals de merknaam en typenaam netjes verdeeld zijn over de plaat. 20% van de klikfactor wordt bij mij bepaald door de kast, specifiek het formaat en de vorm daarvan en het materiaal waarvan deze gemaakt is. Voor de resterende 10% is het bandje verantwoordelijk, waarvan ik inmiddels wel heb ervaren dat dit de hele looks van het horloge sterk bepaalt. Ik heb horloges die ik pas met een ander bandje ben ga dragen omdat ik ze voorheen als totaalplaatje niet mooi vond.

Het soort uurwerk of het merk, bepalen bij mij dus niet de klik; er zijn ook merkloze, goedkope quartzhorloges die ik onweerstaanbaar vind, 1 daarvan is mijn TCM, zie: . Omdat ik niet zo op merken gefocust ben, hoef ik mijn geld ook niet perse aan de hele dure horloges te besteden :wink:

Na recent enkele horloges verkocht te hebben waarmee de klik er niet volledig kwam, zijn er nog 2 over die voorlopig bij mij zullen blijven en 2 waarmee nog geen 100% klik is maar die ik de komende tijd geregeld zal dragen en zal bezien wat ervan komt. Uiteindelijk wil ik ca. 5 horloges overhouden waarmee de klik zo groot is dat ze blijven, meer horloges heb ik niet ‘nodig’. Dit zullen dan allemaal verschillende modellen zijn, zodat ik 's ochtends afhankelijk van de gewenste looks en kledingkeuze er eentje om mijn pols kan doen waarvan ik weet dat ik er de hele dag met plezier naar zal kijken.

Ik ben heel benieuwd naar jullie klikfactor!

Fijne avond,

Interessant topic!:slight_smile:

Pfoeh, ja ik ben ergens eerste helft jaren '90 ongelofelijk gevallen voor duikhorloges. Mijn eerste was de Tag Heuer die tevens mijn avatar pic is. Sindsdien heb ik ook nog wel andere horloges gehad en sommige nog steeds die minder sportief of dressier zijn. Maar ik heb gemerkt dat ik daar gewoon eerder op uitgekeken ben. Ik geloof dat er ook een bepaald type vrouw is waar je op valt; geldt voor mij wel in ieder geval. Betekent niet dat andere types niet mooi kunnen zijn, maar ik blijf gewoon het meest geboeid door ‘mijn type’.:wink:
M.b.t. horloges ben ik er nu wel uit dat een duiker van 42-43 mm (afhankelijk van de lugs) voor mij het meeste kans maakt om een blijver te zijn. Ik ben een tijd in de ban geweest van de BM. En ook toen ik 'm kocht vond ik 'm helemaal geweldig. Nog steeds vind ik 'm cool. Maar toen ik m’n BFK kocht wist ik dat dit 'm echt was. Die is voor mij gewoon 100% klik! Zelfs de wijzers, die niet bij iedereen in de smaak vallen, vind ik helemaal goed!:~

Het enige horloge dat dit misschien nog kan overtreffen, zou de Sumo kunnen zijn. Maar, dit is al eerder gezegd geloof ik, je moet 'm om je pols hebben om dat zeker te weten. Horloges van plaatjes kopen, vind ik ook niet verstandig. Om hebben is weten!

Explore MrFitGuru

BFK heeft voor mij ook een hoge klikfactor, ik heb een zwarte en zoek nog een gele.
Echt een klik heeft voor mij zijn broer, de Boss. Als ik 1 duiker mocht houden dan zou dat 'm waarschijnlijk zijn.

Wauw, jij hebt het wel precies voor ogen wat bij jou speelt.
Bij mij toch naast het uiterlijk vooral de “zachte” factoren, zoals hoe lang je er al naar gezocht hebt, het gevoel toen ie voor het eerst uit de doos kwam, enz.

Een klik is gewoon een excuus om door te flipperen. Na verloop van tijd wil je gewoon iets nieuws en moet er iets worden geofferd. Ik heb ook al verschillende modellen 3 a 4 keer opnieuw gekocht. Het duurt wel een aantal jaar voor je erachter bent dat je niet helemaal spoort. :smiley:
Ik ben nu redelijk genezen geloof ik. Andere zaken hebben hogere prioriteit. Eigenlijk ben ik pas echt genezen als ik nooit meer op horlogeforum.nl kijk. Maar dat kan ik nog niet want ik vind iedereen nog steeds te leuk. :wink:

De tijd speelt ook mee met het klik-gevoel, mijn interesse in horloges is absoluut veranderd in de loop van de jaren. Zo draag ik opeens weer met veel plezier mijn Omega Constellation, na vele jaren in de kast gelegen te hebben toen ik totaal geen klik voelde en vooral niet met geelgouden two-tone klokken.

Een paar jaar terug moest en zou het ook mechanisch zijn, nu heb ik totaal geen problemen meer met een fraaie quartz. Zo zou ik deze Rolex Oysterquartz graag willen. De klik wordt bepaald door het complete plaatje, uiterlijk, historie, gebruikte technieken of de wow-factor. Dat laatste dan vooral bij gadget-horloges.

mijn interesse in horloges is erg breed. zo kan de klik er zijn door complicaties die ie heeft, door de looks (wat vaak n combinatie v factoren is van zeer uiteenlopende eigenschappen), maar ook door de ervaringen die er mee zijn beleeft. zo vond ik t monster maar n lelijk ding. doch door zn slimme ontwerp om zoveel mogelijk te beschermen waardeerde ik em genoeg om em geregeld te dragen tijdens t werk. en ondanks dat t niet de mooiste klok is en dat ik loop te mopperen over zn smalle lugafstand (voor mij niet ideaal om er dan bandjes mee te wisselen), ben ik er na jarenlang trouwe dienst toch wel gehecht aan geraakt.

Ik krijg een klik van hoe zwaarder een horloge is hoe beter. Op de tweede plaats komt het uurwerk wat er in zit, uiterlijk is voor mij minder belangrijk. Met dreki ben ik het ook volledig mee eens:~

Het voornaamste van “de klik” bij mij is dat ik na een geruime tijd dragen nog steeds naar mijn pols blijf kijken en mij blijf verwonderen hoe mooi ik het horloge nog steeds vind.
Het grappige is dat ik er ondertussen achter ben gekomen dat dit voor mij helemaal niets met waarde te maken heeft. Ook of het uurwerk quarts of mechanisch is maakt voor mijn klik weinig uit. Horloges waar ik de klik mee heb hoef ik niet perse heel veel te dragen.
De klik met een bepaald horloge kan overigens wel verdwijnen. In het begin ben ik er helemaal vol van en kan mij niet voorstellen dat ie ooit zal vertrekken maar plots kan het over zijn. Daarom heb ik (bijna) nooit spijt van weggeflipperde ex-klikkers.

Eigenlijk begint mijn huidige collectie steeds voller te raken met klikkers.

Bij mij speelt het eerste gevoel van het omdoen van een horloge erg mee. Je voelt het gewicht, ziet details beter en dan weeg ik af of de details interessant en gaaf genoeg zijn.

Zo vind ik een Rolex 116610LN geweldig maar heb ik helemaal niets met een Rolex 116710ln. In feite schelen ze erg weinig maar de GMT moet ik niet en een sub weer wel.

Soms schommelt het wat op en neer. Ongeveer vijf dagen per maand snak ik naar een Panerai, tien dagen per week wil ik ze verkopen en de overige vijftien dagen kan ik het design wel waarderen. Het komt en gaat dus een groot deel van de klik wordt toch bepaald door spontaniteit en emotie. Bij mij dan.

Bij mij is de klik er bij een horloge als het er een is die ik graag regelmatig draag en dan ook regelmatig bekijk en bewonder.
Betekent dan wel dat ik het van tevoren moet inschatten en soms mijn verlies moet nemen.
Zodra ik een horloge een (lange) periode niet meer draag dan is de klik weg en moet het plaats maken voor een nieuwe kandidaat ;).
Bij sommige horloges is de klik er meteen en bij anderen groeit het.
Het gaat er bij mij dan om hoe het horloge er uitziet en hoe het draagt. Het uurwerk komt bij mij op een tweede plaats. Dit kan allemaal morgen weer anders zijn :smiley:

Bij jouw nieuwe aanwinst had ik zeker de klik en ik had niet verwacht dat dat zou verdwijnen en ik deze zou verkopen. Nou ja, voor kwam dat mooi uit :wink: