Wat betekend de term kaliber

ik ben nieuw op dit forum en ook leek op horloge gebied.

mijn vraag is wat betekend de term kaliber ?

Het kaliber is simpelweg het uurwerk.

Hier nog een site voor als er meer termen zijn waar je iets van wil weten:

http://www.timedesign.de/info/abbreviations.html

Hallo Peleeg,

Hartelijk Welkom,

De term “kaliber” slaat op het binnenwerk van een horloge. Dat kan een mechanisch werkje of een quartzwerkje zijn.
Het is a.h.w. het mechanisme dat je uurwerk doet lopen.

Vroeger, voor de algemene horlogecrisis in de jaren '80, bestonden er enorm veel “kalibers”.

Toen waren er heel veel fabrikanten die elk hun eigen werkjes maakten.

Tegenwoordig worden in de meest courante horloges werkjes gebruikt van enkele grote fabrikanten. Zo is cal. 2824 ETA bvb een mechanische automaat die in enorm veel mechanische uurwerken van allerlei merken (van onbekende tot topmerken) gebruikt wordt. Ze komen allen uit dezefde fabriek.

De grootste fabrikanten vindt men nog in Zwitserland, Japan, Rusland en meer en meer ook in China.

Het ontwerpen van een “eigen” kaliber (dat noemt men dan “manufactuur-werk”) waarbij bijna alle onderdelen van het horlogemechanisme in “eigen” huis worden geproduceerd kost handenvol geld.

Er zijn nog wel een heleboel firma’s die bestaande “standaard kalibers” opwaarderen door ze te verfraaiien of door er “modules” voor bouwen.

Hopelijk helpt dit,

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

1 like

Hallo peleeg,

Welkom op dit forum. Hopelijk heb je het hier snel naar je zin.
Ik ben ook nog een leek op dit gebied, maar gelukkig zijn er goede websites waar het een en ander te vinden is. Dit is er een van (http://www.bkwatch.nl/). Hier vind je een woordenboek met termen op het gebied van horloge en klokken. En bij kaliber staat:

Kaliber:
Aanduiding van een type uurwerk.

B.v in russische chronografen zit vaak het kaliber (type) 3133 en een heel bekend uurwerk is bv het kaliber 7750 van Valjoux.

Groeten, Tom Vreeken.

Nou moe, terwijl ik dit zit te typen, laten andere forumleden ook al van zich horen;). Zo hoort het:).

Bedankt he Koen, kan ik ook alweer iet bijleren…