Wat betekenen letters voor en na het "swiss made"?

Toch is het niet zo (simpel). Zie hier onder het e.e.a. uit de relevante Zwitserse wetgeving. In het Duits, omdat het de gemakkelijkst leesbare officiële taal is:

Für Schweizer Uhren und schweizerische Uhrwerke dürfen ausschliesslich benützt werden:

a. die Bezeichnung «Schweiz»;
b. Bezeichnungen wie «schweizerisch», «Schweizer Produkt», «in der Schweiz hergestellt» oder «Schweizer Qualität» und andere den Schweizer Namen enthaltende oder mit diesem verwechselbare Bezeichnungen;
c. das Schweizerkreuz und damit verwechselbare Zeichen.3

Die Absätze … sind auch anwendbar, wenn diese Bezeichnungen in Übersetzung (insbesondere «Swiss», «Swiss Made», «Swiss Movement»), mit der Angabe der tatsächlichen Herkunft der Uhr oder mit Zusätzen wie «Art», «Typ», «Façon».

Er zijn dus andere “officiële” aanduidingen mogelijk. Made in Switzerland zou kunnen. Dat niemand ze gebruikt, is iets anders.

Even een snelle foto, maar hier staat alleen fab. suisse op de dial. Heropgemaakt dan dus?

Dat zou kunnen, maar ik heb ze nog nooit gezien.

Nee maar wel gemaakt voor de Franse markt, alleen daar waar wijzerplaten al waren gemaakt zoals bij de Heuer’s werd het er extra opgezet.

Het ging er in eerste instantie om dat “Made in Switzerland” geen juiste aanduiding is.

1 like

En weer wat geleerd, bedankt voor je reactie!

Volgens mij haal je dingen door elkaar. 1) Het gebruik van radioactieve stoffen werd op een gegeven moment wettelijk gereguleerd (of genormeerd), en 2) met een letter op de wijzerplaat werd aangegeven welke stof was gebruikt:

Mooie en leerzame reacties, zal ook eens gaan speuren…

1 & 2 correct, en ik leg in die context de toepassingen van de letter T uit die vaak op vintage horloges voorkomt. Daarmee heb ik gebruik van de andere letter(s) niet uitgesloten. Dus ik begrijp niet waarom je suggereert dat ik dingen door elkaar haal :tired_face:

Leerzaam topic inderdaad. :grinning:

Ik reageerde in eerste instantie alleen maar op het onderscheid dat je maakte tussen tritium en radioactieve stoffen, met de opmerking dat tritium ook radioactief is. Daarna pas zei je dat je onderscheid maakt tussen tritium en andere radioactieve stoffen.

Wat je daar weer op volgende uitleg betreft: Het klopt dat sommige fabrikanten met de verschillende aanduidingen aangaven hoe veel straling het gebruikte tritium aangaf. Dat was tot de invoering van een ISO (jaren zeventig geloof ik) zeker niet universeel (en daarna nog lang niet in alle gevallen), en omgekeerd is het zo dat ook bij promethium wijzerplaten soms de hoeveelheid straling wordt aangegeven. Andere radioactieve stoffen worden naar mijn weten niet meer gebruikt op wijzerplaten. Vandaar dat ik aannam dat je de volgordelijkheid van de regulering van de toegestane hoeveelheid straling en het gebruik van de letter T met elkaar verwarde. Zo niet: excuses. Daar kwam mijn opmerking ‘zo zit het niet’ in elk geval vandaan. Ik vond het alleen een beetje muggenziften om er over door te blijven gaan, maar nu je ernaar vraagt toch even de uitleg.