zoals de titel al zegt: wat betekenen letters voor en na het “swiss made”? ik zie soms S-Swiss made-L of L-Swiss made-L. Misschien een dome vraag van een broekie, maar het irriteerd mij mateloos dat ik het niet weet
Ik hoop dat jullie me aan weer een rustige nachtrust kunnen helpen
Stotterende horlogemaker.
Sorry… Ik heb geen idee…
Dat betekent volgens mij dat er Superluminova gebruikt is. Bij horloges waar T Swiss Made T op staat is Tritium gebruikt.
Yup
en L…L zou Luminova oid betekenen dan? 2x luminisent?? Ik zie nl S…L en ook L…L
Ja Radium ziet er stralend uit…
Of je gaat lekker obscuur en je zoekt een horloge met lume van Promethium…
Goede vraag! Ik heb ook weer wat geleerd
T staat voor het gebruik van Tritium als lume.
T Swiss T en T Swiss geven de verschillende intensiteiten van de Tritium straling aan.
Als dat er niet op staat is er een andere vorm van lume gebruikt. Horloges van voor 1960 hebben deze aanduiding niet en kunnen gebruik hebben gemaakt van radioactief materiaal.
…zoals tritium.
Bij Tritium is het aangegeven met normen. Bij het andere radioactieve materiaal zoals Radium is dat vaak niet het geval en kan het zelfs gevaar opleveren als het verpulverd en vrijkomt.
Worden deze toevoegingen ook gebruikt bij Made in Switserland horloges?
“Made in Switzerland” staat uitsluitend op nepper horloges, de officiële aanduiding is “Swiss Made” of simpelweg “Swiss”.
OM komt ook heel soms voor. Komt van het Frans: “Or Massif” en betekent dat de wijzerplaat van goud is. Heb er ooit eentje gehad:
Of fab. suisse toch?
Nee, zo zit het niet. Maar goed, het ging mij erom dat je onderscheid maakte tussen tritium en radioactieve stoffen, terwijl tritium ook radioactief is. Radium is alleen een wat smeriger stofje dan tritium. @vouwfietser heeft in het verleden een aantal heel informatieve posts over dit onderwerp geschreven. Het is zeker de moeite waard om die even op te zoeken.
Dat is een tijdje een verplichte aanduiding geweest in Frankrijk, gecombineerd met Swiss Made of Swiss.
Wat bedoel je met “Nee, zo zit het niet”?
Ik maak onderscheid tussen Tritium en andere radioactieve stoffen omdat dit bij Tritium op een gegeven moment genormeerd was met de “T” aanduiding. Bij eerder gebruik van radioactieve stoffen, om het even welk type, was die genormeerde aanduiding bij mijn weten niet aanwezig. Wat wil je hieraan toevoegen?