Wat denk je nu zelf

In een ander topic waar men vraagt waar een bepaald horlogemerk te koop is lees ik het volgende:

Persoonlijk kan ik érg slecht tegen dit gedrag. Zelf heb een tijd bij een computerbedrijf gewerkt waar klanten mij om advies vroegen over bepaalde hardware om daarna te vertrekken met de mededeling dat webwinkel X goedkoper is. Dat ze alleen maar om advies waren gekomen. En niet de intentie hadden om wat te kopen! Intussen ben je wel een uur met die mensen bezig geweest. Uiteindelijk hebben we de particuliere verkoop gestaakt. We schoten er niets mee op.

Een fysieke winkel heeft kosten aan een pand en personeel die in de marges verwerkt zitten. Een webwinkel heeft die dingen niet. Dat heeft als voordeel dat zij goedkoper kunnen leveren maar als nadeel dat men bepaalde service zoals het passen of adviseren bij een aankoop niet aanbieden.
Om dan maar bij een winkel binnen te lopen om je daar uitgebreid te gaan passen en het dan online te bestellen vind ik ronduit hypochriet. Ook winkeliers kunnen niet van de lucht leven.

Hypocriet, ja
Consumentengedrag, ook ja

Ik probeer altijd open te zijn tegen een verkoper. Als ik het gevoel heb goede voorlichting te krijgen, dan ben ik geneigd dat bij deze verkoper aan te schaffen, ook als het iets duurder is.

Maar als hij echt de hoofdprijs vraagt, en niet wil zakken, tja dan heeft hij pech. Ik gun het, en dat zeg ik ook. Maar dan moet hij ook iets vor mij doen. Als iets bij hem 180 Eu kost, en op internet 140Eu, dan ben ik best bereid te zakken tot 155Eu ofzo. Maar zeker niet het volle pond.

my €0,02

PS, een winkelier kan niet van lucht leven, dat klopt. Maar we hebben ook zoiets als prijselasticiteit. Verlaag je prijzen (en je marge), en haal je winst uit de toegenomen omzet.

Een winkelier die adviesprijzen van de importeur hanteert doet NIET zijn best om prijselacticiteit als verkoopinstrument in te zetten.

Hypocriet? Vind ik wel meevallen.

Ik vind het eerder dom dat je ziet dat veel winkels (zowel juwliers als computer winkels) slecht inspelen op het feit dat er een hele boel webshops zijn. Mijn meest recente voorbeeld is dat ik een Seiko van 240,- heb bekeken/gepast bij een juwelier. Toen ik begon over de prijs keek hij me aan alsof ik direct uit het gesticht kwam wandelen. Dus heb ik diezelfde Seiko voor 140,- bij Rob gekocht.

Ik ben best bereid iets meer te betalen voor het feit dat je een aanspreekpunt hebt. Dit moet echter wel binnen het redelijke blijven, en dat is het vaak niet.

Wat betreft computershops is mijn ervaring trouwens dat mensen van webshops vaak én beter op de hoogte zijn (en dus beter advies geven) én ook nog is een stuk gemakkelijker in het geval van garantie. Het feit dat er een fysieke winkel is waar je mensen kan spreken wil dus lang niet altijd zeggen dat dit ook beter is.

ja ik vind het niet gek, ik denk dat ik binnenkort een motorpak ga passen en zodra ik weet welke maat ik moet hebben bestel ik hem in Duitsland, ik ben geen dief van mijn eigen portomonee, ik hoef daarbij geen advies van de verkoper oid, De motorzaak hier is gewoon te duur (zijn keus hij wil in een paleis zijn spullen verkopen), maar ja hij verdient het wel weer door mensen rijklaarmaak kosten te laten betalen(voor motoren die rijdend de fabriek uitrijden), het doorberekenen van de kosten houd ergens een keer op, je zou de conclusie kunnen trekken dat de consument wakker geworden is!

Precies! Je wordt al overal genaaid waar ze je maar kunnen naaien.
Het gemauw van die bedrijven over de economische crisis, ze staan er gemakshalve niet bij stil dat wij, de burgers, de klanten, er OOK last van hebben, nog het meest zelfs!

Dus de consumenten gaan ook dingen bedenken om meer met hun geld te doen, nu alles bizar duur geworden is.

Winkeliers die daar niet tegen kunnen sluiten maar gewoon lekker hun tent, dan verdienen ze helemáál niks meer. Misschien hebben ze dán hun zin.

Die toegevoegde waarde van ‘service’ is overigens een rap uitstervend iets.
Bij de meeste winkels waar je iets vraagt aan het personeel, gaat het personeelslid kijken in het vak waar jij net vandaan kwam en zegt dan met een speurende blik: "Nee, …nee, die hebben we niet…"
Net alsof jij achterlijk ben en daar niet al gekeken had.
Ipv dat die zak in het magazijn of op zijn minst in de computer gaat kijken of ie je ECHT kan helpen.

Dus die zgn. meerwaarde van de “brick and morter” winkels wordt zwaar overschat.
Voor waar men nog wél zijn best doet: alle hulde en god bless you, maar het worden er steeds minder…

Het is ieder voor zich blijkbaar, en de consumenten zitten in het nauw, dus we hebben geen keus, we moeten wel de voordeligste aanbieder kiezen.

Dat doen bedrijven trouwens ook, en hebben ze altijd al gedaan ook.

Een garage bijv. die olie per vat of tankwagen inkoopt en als jij olie komt laten verversen dan jou de hoofdprijs rekent, die minstens 3x over de kop gaat als het geen 6x is. HIJ koopt het echt niet per duur literflesje in hoor, vergeet het maar!

Dus wij consumenten gaan óók de voordelen pakken en de goedkoopste aanbieders kiezen.

Zo ligt de prijs van een SEIKO SRP043K1 op internet gemiddeld rond de 250 tot 280 euro (afh. van verzendkosten en die 19% invoer"belasting" (btw))
,terwijl ik op een NLtalige website ergens gelezen had dat 'ie daar pas voor 325 euro van eigenaar verwisselt.
Om maar een voorbeeld te noemen.

Tja… zal niet storm lopen denk ik. We hebben allemaal internet he…

Hmmm.

Dus wordt het horloge in het buitenland besteld. Controle door douane, dus plus 19% btw + boete. Klasse, het horloge is duurder dan in NL.

Ook ik ben geen dief van de eigen portemonnee. Toch ben ik best bereid iets meer te betalen bij een dealer of grijze handelaar, dan een paar centen goedkoper uit te zijn bij een of andere webshop.

Zoals al eerder genoemd, de hele verkoop is gebaseerd op een spelletje. Het spelletje van wat kost iets, wat gun ik iemand en wat krijg ik er zelf voor terug.

Een prijsverschil moet sowieso bespreekbaar zijn. En in alle redelijkheid, moet een winkelier meer te bieden hebben dan een webwinkel. De meerprijs moet ook immers te rechtvaardigen zijn. Jammer genoeg is het zo, dat er veel winkels inderdaad de hoofdprijs vragen of niet eens bereid íets toe te geven op een prijs. Tja…dan sla je jezelf natuurlijk voor je hoofd als winkelier zijnde. Voor iedereen die spullen verkoopt, maar ook voor de koper geldt: Play the game! En wees reëel in je wensen en blijf redelijk. Het pand, gas, water, licht, verzekeringen, salaris, etc. zal ook allemaal betaald moeten worden.

Ik denk, dat je als consument zelf de afweging moet maken of je:

A. Wilt kopen via de goedkoopst mogelijke weg (online), waarbij het garantie verhaal wat moeilijker in elkaar steekt en er opgestuurd moet worden enz.

B. Wilt kopen via de betrouwbaarste en vaak duurdere weg (winkel), eenvoudig gebruik makend van service en garantie enz. door terug te gaan naar de winkel.

Onderhandelen kan altijd in een winkel, ik doe dit zelfs bij de Gamma. Maar mocht het prijsverschil tussen winkel en online dusdanig groot zijn, dat onderhandelen geen zin heeft dan ben je jezelf toch te dom af door niet online te kopen?

Nee niet ‘klasse het horloge is duurder’ .
250 tot 280 is voor zover ik na kan gaan goedkoper dan 325.
En idd moet je wel goed kijken waar je het koopt, ervaringen met die webshop proberen te achterhalen (daar kan een forum weer handig bij helpen)

En overigens die 325 was ook bij een webshop. En die beste man bestelt de klokjes gewoon óók op een webshop, in hongkong of singapore ergens die kant op, en gooit er een marge bovenop omdat ie ook winst wil maken uiteraard.

Dus tja, if you cut out the middle man…

Als je nog even naar de berekening kijkt ben je dus duurder uit.

En ik heb geen idee wat ik uit het midden moet knippen :S…

Tja, je kunt het ook erg bont maken. Uren advies vragen en dan vrolijk de deur uitlopen… met nog zo een mededeling vind ik wat ver gaan.

Soms betrap ik mezelf erop dat ik wel eens vraag om een horloge eventjes te passen. Maar ik ga niet uitgebreid dingen vragen.

Een paar tientjes verschil kan ik me nog voorstellen, maar soms scheelt het 1/3 tot wel de helft. Dat vind ik fors.

Er zijn best webshops en grijze dealers die een goede balans weten te vinden. Ik vind het namelijk ook prettig om een horloge eerst te proberen.

Nee kijk ik had bij een aantal webshops gekeken en de prijs die daar vermeld werd vermeerderd met de verzendkosten en daar dan weer 19% bij opgeteld en omgerekend naar euro’s, en zo kom je dan aan 250 tot 280 euro. Dus daar zit dat allemaal al bij in.

Cut out the middle man betekent gewoon dat je de tussenhandelaar er tussenuit haalt, en dus rechtsstreeks bij de leverancier bestelt ipv dat door een winkel of handelaar te laten doen. Op die manier ben je dus goedkoper uit.

Hypocriet (schijnheilig) is niet het juiste woord in deze discussie, eerder niet netjes of asociaal.

Ikzelf vind het niet netjes om een winkel in te lopen, ff passen en dan online bestellen. Wat je vaak dan ook nog ziet/hoort is dat wanneer er iets is met het horloge dat men dan ook nog naar de betreffende winkel gaat voor hulp.

In het topic waar deze quote afkomstig uit is ging het om een verschil van bijna 50% tussen de webwinkel en de gewone winkel. Als het verschil dan zo groot is, koop hem, passen en een tijdje dragen, bevalt ie dan niet gooi je hem dan op het verkoopforum of marktplaats en dan heb je nog geen verlies.

haakie Schreef:

Persoonlijk kan ik érg slecht tegen dit gedrag.
Zelf heb een tijd bij een computerbedrijf gewerkt
waar klanten mij om advies vroegen over bepaalde
hardware om daarna te vertrekken met de mededeling
dat webwinkel X goedkoper is.

Stel : je bent aankoper in je computerbedrijf. Je bedrijf wenst een nieuw artikel te verkopen. Als aankoper speur je de markt af, en zoek je info. Je krijft info van een gerenommeerde firma in de UK. Je komt er al snel achter dat het artikel in de USA wordt geproduceerd. Je Googelt, en komt in contact met een Amerikaanse firma, die ze je 20% goedkoper kan leveren (inclusief de douanekosten). Wat doe je als aankoper?

Je onderhandelt met de firma in de UK, maar het prijsverschil blijft 15%.

Resultaat : wedden dat je een proefbestelling zal plaatsen in de USA ?

De wereld is verandering. Dit kan je niet stoppen.
Sometimes you win, sometimes you loose.

Ik heb zoiets als dit wel gedaan met mijn tv die ik 1,5 jaar geleden heb gekocht. Ik heb hem natuurlijk niet “gepast” :D, maar ben wel een paar keer bij de BCC wezen kijken hoe de beeldkwaliteit van de tv was alvorens ik deze online ging bestellen. Afdingen lukte ook niet echt, omdat ze simpelweg niet kunnen concurreren met webshops. Ik was best bereid 50 meer te betalen, maar de winkels in kwestie zaten daar allemaal dik boven.

Dus tja, is dit dan wel of niet netjes? Ik heb wel ‘geprofiteerd’ van het feit dat ze de tv (overigens waardeloos ingesteld) opgesteld hadden. Mijn communicatie naar de winkels toe was wel eerlijk en duidelijk.

Met horloges ben ik nog niet in een dergelijke situatie gekomen. De horloges die ik het laatste half jaar heb gekocht zijn op één na allemaal tweedehands en geen van mijn aankopen is in fysieke winkels te vinden geweest. Als ik een horloge zie dat ik via foto’s op internet heel mooi vind en ik weet dat deze ergens in de stad te zien is, dan ga ik wel even van buiten naar de etalage kijken, maar ik zou me er niet prettig bij voelen als ik de verkoper vervolgens een lange tijd bezig houd met slechts de intentie om deze elders te kopen. Dat voelt gewoon niet goed.

Bukkem Schreef:

Cut out the middle man betekent gewoon dat je de
tussenhandelaar er tussenuit haalt, en dus
rechtsstreeks bij de leverancier bestelt ipv dat
door een winkel of handelaar te laten doen.

Zat me serieus af te vragen wat je in vredesnaam bedoelde. Blijkt dat ik die zin tot 10 keer toe verkeerd lees :)o

Lol (:smiley:

Ja dat is jammer idd. Dat dat nie meer bestaat.
Maar ja dan zou eigenlijk het hele land nog zo moeten functioneren.
Of de hele wereld misschien.

Dat je die dorpse persoonlijke service nog hebt, zo’n mannetje in zijn eigen winkel, die weet wat hij doet, en je bij naam kent als je binnenkomt.

En ook daadwerkelijk dat onderdeeltje voor je bestelt ipv het vergeet. Ook al verdient hij op dát ene ding mischien ff niks of weinig. Want hij heeft nog lange termijn denken geleerd. Tevreden klanten door t bieden van service komen terug.
ECHTE service. Dus niet wat je nu hebt, naar het lege vak lopen en dan concluderen dat het produkt er idd niet ligt.

Geen bedrijven waar de klanten op afstand worden gehouden door een “Klantenservice” want dat IS nooit service, alleen ze verdommen het om er “Afpoeierbalie” op te zetten ipv “klantenservice”.

Maar ja dat kan blijkbaar niet meer.
Vergelijk het met de prijzenslag bij de supermarktketens, kostte de mom-and-dad-stores ook de kop.

Triest!

Dan maar beneden peil, maar het gaat wel om geld, en ik wil graag zoveel mogelijk doen met wat ik heb, ik zie teveel betalen voor iets wat ik elders veel goedkoper kan krijgen gewoon een fout van mezelf, ik heb dan een steekje laten vallen, sterker nog soms stort ik het verschil in prijs naar een spaar rekening, moet je eens opletten hoe snel dat oploopt, dat geld had je normaal verspild, maar goed de vind het beneden peil, ik vind het gewoon strategies je geld uitgeven en beheren.