Wat denken we van deze Dubey & Schaldenbrand?

Kerel biedt deze aan in ruil voor m’n Glycine Airman 18.

Vind 'm wel iets hebben, maar heb geen idee van de heritage van dit merk. Ook nog nooit van gehoord. (Maar dat kan perfect aan mezelf liggen :-))

Is dit wat? Kat in een zak of wel leuk? Is een Valjoux 92 binnenwerkje…

1 like

Je ziet ze wel op chrono24 maar hetzelfde model ben ik nog niet tegengekomen.
Volgens mij zijn de kroon en pushers ook niet origineel. Zo kom je ze in ieder geval niet tegen op andere modellen. Ik zou voorzichtig zijn.

Meer info over het merk kwam ik hier tegen maar niks over Valjoux 92. Hodinkee

1 like

Toevallig zag ik een stukje over de geschiedenis van dit merk uitgelegd op het kanaal van the urban Gentry op youtube

1 like

Het merk Dubey & Schaldenbrand is een oud en zeer gekend horlogemerk van top klwaliteit.
Ebel gebruikte in de begintijd speciaal uurwerken van dit merk vanwege de kwaliteit.
Als ik mijn bescheiden mening mag geven ga voor de Dubey & Schaldenbrand.
Prachtig vintage horloge van hoge klasse.
dixi

2 likes

Ik ben een redelijke leek, maar ik heb geen goed gevoel bij dit horloge. Op basis van de foto krijg ik het gevoel dat het een oude wijzerplaat/uurwerk in een nieuwe kast is. De kast lijkt mij niet uit de tijd van de Valjoux 92 (jaren 50 vorige eeuw). Voor mijn gevoel is dit een generieke kast van een latere datum.

Maar nogmaals, het is een (onderbuik)gevoelskwestie :wink:

1 like

Beste @TimeLapse,
Je kan helemaal gelijk hebben.
Om dit horloge beter te beoordelen is het zeker nodig om het ook zelf in handen te hebben en nader te bekijken en goed te beoordelen of alles klopt.
Mijn visie m.b.t. dit horloge is uitsluitend het merk (van uitstekende reputatie en klasse) en uitstraling als vintage horloge, meer niet.
Dat er mogelijk aan geknoeid is, kan ik zo direct niet zien, ik geloof wel dat er aan veel aangeboden vintage horloges wordt gerommeld.
Ik zie dat ook bij veel horloges die ik in handen krijg, met name vintage JLC horloges waarbij veel onkundig aan is gesleuteld.
Het is jammer dat zoiets gebeurd, ik zeg altijd tegen mensen die willen sleutelen,
*"als je er geen verstand van hebt, blijf er dan vanaf."
Ik zie wel dat er forumleden zijn die als liefhebber van vintage horloges en graag zelf wat willen sleutelen heel serieus en nieuwsgierig zijn bij het volgen van de clinics die ik heb gegeven. En veel opsteken van hetgeen ik dan uitleg.
Maar dan ook intussen zelf kunnen en durven te sleutelen aan hun objecten, iets wat ze daarvoor nooit hadden kunnen hopen.
Voor mij is dat een kroon op de toegevoegde waarde aan informatie aan hun, immers het is leuk om te zien hoe serieus en enthousiast er aan uurwerken wordt gewerkt door zg. leken.
Met name als er opmerkingen waren zoals “ik heb twee linker handen en alles wat ik eraan doe wordt om zeep geholpen” voor de start van de eerste clinic avond.
Wel, daar doe ik het dus voor, de verkregen kennis moet worden doorgegeven, althans dat vind ik.
Terug komend op jouw opmerking, Ik kan zo op het oog niet zien of er aan het horloge is gerommeld, maar als je geen goed gevoel hebt bij een dergelijk object dan moet je het op zeker niet doen. Daar krijg je later altijd spijt van.
dixi

1 like

Heb nog een paar foto’s gehad…
Iets meer licht in de duisternis of net niet? :slight_smile:


Open casebacks in de jaren 50… deden ze dat eigenlijk?

2 likes

Absoluut niet, hiermee lijkt het duidelijk dat de kast niet origineel is alhoewel het ook mogelijk is dat men het achterdeksel heeft vervangen. De kroon lijkt me ook veel te groot en scherp voor een horloge van deze leeftijd. Voor de rest kan ik er weinig van zeggen helaas.

2 likes

Dat is wat de man beweert nu. Vind dat wel cool, eerlijk gezegd, maar 't helpt de ruilwaarde niet natuurlijk :slight_smile:

Kast is zeker niet origineel. En de kroon ook niet. Past ook niet bij het horloge.

2 likes

Vergelijkbaar:

Balans heeft geen incablock zo te zien, oud uurwerk dus en de kast is wat minder oud dus naar mijn mening een Frankenwatch.

Ook als hij wel origineel was had ik hem niet gekocht vanwege de beschadigde achterdeksel.

2 likes

Dat had hij dan gelijk moeten melden :wink: Maar ik denk dat hij nog steeds jokt. Deze kast is niet uit de 50’s. Frankenwatch!

1 like

Bedankt allemaal voor de feedback! De knoop is doorgehakt: de ruil gaat niet door :wink:

Groetjes!

3 likes

Leuk horloge van een mooi merk waar ik er ook een aantal van heb.
Kast en kroon lijken inderdaad niet tijdsgetrouw… op ebay wordt er een met zwarte plaat aangeboden. Hier lijkt de kast/kroon wel te kloppen.

Je moet nooit een origineel horloge ruilen tegen welke samengestelde creatie dan ook.

Zeker, alleen wist ik niet dat het een samengestelde creatie was. Gelukkig heb ik jullie :heart_eyes: