Wat denken wij van... Certina?

Ik heb er nu een tijdje over zitten denken. Waarom? Omdat ik als gokje (slechte foto) een Certina Argonaut 220 heb gekocht:

Ik heb 'm nog niet maar ben zeer benieuwd.

De geschiedenis 'in a nutshell:

1888
Opgericht. En tot in ieder geval 1979 een merk met allerlei hoogtepunten (zowel uiterlijk als qua uitvindingen):

Mooie dresswatches:

Duikers:

De Biostar, het eerste horloge dat je bioritme aangeeft:

New Art:

De DS (vele versies met het DS systeem), in 1979 meer dan 1 miljoen stuks verkocht en maken ze nog:

1983
Overgenomen, waarschijnlijk failliet door het quartztijdperk, door de smh groep. En vanaf dat moment gaan ze voornamelijk quartz maken, heel sportief, naar mijn smaak is het met Certina dan afgelopen op de ds-3 1000m na, die teruggrijpt op de jaren 70. Nu heten ze dan Certina 1888, om duidelijk aan te geven dat ze een rijke geschiedenis hebben.

Wat mij stoort is hoe Certina zich dus nu profileert. Sportief, motorracen, beetje Casio, beetje Festina. En dat doet de geschiedenis geen goed. Ik zou eigenlijk liever hebben gezien dat ze na 1983 waren verdwenen zodat het een mooi Vintage merk was geworden…

Wat vinden jullie hiervan en van Certina?

Zie ook http://www.certina.ch/

Henrik, die DS Podium Chrono met zwarte dial uit de collectie van nu, vind ik wel een fraai klokje.
wat ze in het verleden gemaakt hebben vind ik nou niet geweldig, heb er ook geen één, en dat zal ook wel zo blijven.

groet, André

Je zei het al, de DS3 duiker is op wel een klassieker te worden. Voor de rest vind ik het actule aanbod niet interessant.

Het horlogemerk Certina bestaat sinds 1838. De fabriek erachter, Kurth Frères S.A., werd echter al in 1888 door de broers Adolf en Alfred Kurth opgericht.
In het begin maakten de broers uitsluitend zakhorloges, maar vanaf 1900 werden ook polshorloges geproduceerd. In eerste instantie ging het om damespolshorloges omdat mannen het zakhorloge nog lang trouw zijn gebleven. Pas na de eerste wereldoorlog verschenen de eerste polshorloges voor heren.
Bij Certina ligt de nadruk op functionaliteit. Een horloge moest robuust en onverslijtbaar zijn. De bekendste modellen, de Labora uit de jaren veertig en de DS (double security) reeks uit de jaren vijftig zijn dan ook oerdegelijk.
Het is altijd een manufactuur geweest , dus eigen caliebers, te vergelijken met Zenith tot de introductie van de quarts. Dan is men caliebers beginnen te gebruiken van de groep Ebauche.
Spijtig genoeg zijn de onderdelen voor mechanische horloges aan uitputting toe. Hier of daar in een oude stock vindt men nog iets tegen hoge prijzen.

Henrik, zijn deze horloges van je verzameling, mooie klokjes.

Nee, die bovenste hoop ik binnenkort van de postbode te krijgen, de rest heb ik van eBay of via Google gevonden en geleend om mijn “verhaaltje” wat duidelijker te maken.