Wat doe ik fout?

Ik heb een aantal horloges met stalen band. Laatste aanwinst is een Seiko Sawtooth (Frenk nogmaals bedankt) en ook bij deze heb ik de bandlengte aan moeten passen. Nu valt me op dat het pennetje dat ik eruit gehaald heb en echt op de juiste manier er weer ingezet heb, dus tegengesteld aan eruit halen, er zelf langzaam weer uit probeert te piepen. Bij een ander horloge is dit horloge mij zo eens van mijn arm gevallen.
Wat doe ik fout?

Niet ver genoeg door gedrukt? Of heb je pennen waar een hulsje/kraagje om heen valt?

waarschijnlijk ben je een knelhulsje bij het demonteren kwijt geraakt.

Kijk even heel goed rond op de plek waar het demonteren plaats vond.

Succes,
Elf.

Mogelijk pennetjes waarbij een klein los busje in de schakel zit?
Je zou dit kunnen nazien door een ander pennetje er uit te drukken, boven een zwart papier of iets dergelijks. Zo’n busje zit dan in een van de gaatjes van de schakels en is soms maar 3mm breed en zie je snel over het hoofd.

Ik begrijp ook niet dat Seiko dit soort banden heeft (gehad?). Het is de eerste keer goed opletten, want die busjes ben je zo maar kwijt.

Wat je ook kunt doen, heb ik bij mijn TAG Heuer Carrera gedaan, de pennetjes aan beide kanten een beetje verbuigen. Dan zitten ze vaster in de schakels en gaan ze er niet meer van zelf uit…

Du overdreven ipv een I maak je er een S van :slight_smile:

Ik neem aan dat het splitpennetjes zijn ?
dan kun je proberen die pinnetjes bovenaan
wat wijder te maken,
door zo dicht mogelijk bij het vaste deel
( op een paar mm afstand van de buiging )
een punt van een speld te prikken
en dan even met je vingers aanknijpen,
dan blijft het pennetje zelf recht en krijgt alleen wat meer wijdte / klemkracht.

grtz Gerard

Oke, dan maar s zoeken of er een busje oid uit gevallen is. Nee zijn geen splitpennen maar gewoon rechte pennen, aan beide zijden iets taps toelopend. Ook geen verdikkingen oid.
Hartelijk dank.

Wat Wilseiko zegt, het busje hoef je niet perse kwijt te zijn maar kan gewoon nog in het gaatje zitten. Even met een speld via de andere kant eruit drukken.
Mocht je een busje kwijt zijn, je hebt toch nog pennen en busjes die in de reserve schakels zitten? Je hebt er een schakel tussenuit gehaald dus heb je twee pennen over.

reindert Schreef:

Oke, dan maar s zoeken of er een busje oid uit
gevallen is. Nee zijn geen splitpennen maar gewoon
rechte pennen, aan beide zijden iets taps
toelopend. Ook geen verdikkingen oid.
Hartelijk dank.

Thehaguedragon Schreef:

Mocht je een busje kwijt zijn, je hebt toch nog
pennen en busjes die in de reserve schakels
zitten? Je hebt er een schakel tussenuit gehaald
dus heb je twee pennen over.

tenzij ie die in onoplettendheid ook kwijt is :wink:

marnix.moed Schreef:

Thehaguedragon Schreef:

Mocht je een busje kwijt zijn, je hebt toch nog
pennen en busjes die in de reserve schakels
zitten? Je hebt er een schakel tussenuit
gehaald
dus heb je twee pennen over.

tenzij ie die in onoplettendheid ook kwijt is :wink:

Laat ik nou toevallig van deze specifieke Sawtooth weten dat er (ooit) nog zoveel schakels bij zaten om op een 22 cm pols te passen. Dus pennen en busjes genoeg… :wink:

Er zitten zeker nog een paar schakels bij.
Blijkbaar heeft deze al een rondje over de velden gedaan hier.