Wat doe ik met deze skindiver?

Ik ben fan van dit soort skindivers. Deze Anker raakt mij in esthetische zin, met name de wijzerplaat en wijzers. Heel fijn vind ik ook de lekker grote kroon waardoor het horloge gemakkelijk en licht op te winden is.

Ik kocht hem anderhalf jaar geleden voor 45 euro (als ik me goed herinner) op de beurs in Eisenbach. Als ze dan lopen kan ik ze voor dat geld niet laten liggen. Hier bleek echter wel wat mis mee te zijn.

Als ik het horloge draag lijkt hij een tijd goed op tijd te lopen, maar dan na een tijdje opeens een hele tijd achter te lopen, wat niet verklaard kan worden door te langzaam lopen. Omdat de secondenwijzer dan nooit stil staat vermoed ik onvoldoende wijzerklemming waardoor met name de uurwijzer dan een tijd niet meedraait.

De naam doet een Oostduitse oorsprong vermoeden en ook een penanker-uurwerk en dus een zeer beperkte waarde. Ook het getik doet een penanker vermoeden, al klinkt hij dan heel zacht.

Ik kan dat aangeven wat er voor uurwerk in zit omdat ik het achterdeksel met geen mogelijkheid kan verwijderen. Het is geen schroefdeksel maar er is nergens een inkeping te vinden voor een kastmes. Of zouden dit soort horloges ook als frontloader uitgevoerd zijn?

Een van de kastpootjes is verbogen. Mogelijk heeft hij een smak gemaakt, maar dit zou ook gebeurd kunnen zijn door een vorige eigenaar of reparateur, die hem misschien te hard inklemde bij een poging het achterdeksel open te krijgen. Mogelijk heeft dit ook het blijven hangen (?) van de wijzers veroorzaakt.

Hoewel het horloge met zijn kromme pootje te dragen is, rechtvaadigt het geen grote investeringen. Ik wil hem dus eigenlijk niet voor het wijzerprobleem door een reguliere horlogemaker onder handen laten nemen. Is misschien een van de amateur-horlogemakers hier bereid voor een schappelijke prijs een poging te wagen?

En anders, hoe schatten jullie de mogelijkheden in om met eventueel een andere kast en eventueel een ander uurwerk, de wijzerplaat en wijzers te kunnen hergebruiken, zodat ik daar toch op een goed werkend horloge van kan blijven genieten?

1 like

Hopeloos. Beter een betere zoeken.

2 likes

Het is denk ik geen DDR produkt. Die DDR Ruhla’s hebben nl een datumschijf met rode cijfers.
En mocht het ern GlashĂĽtte zijn dan is het geen penanker.

Er zijn erg veel horloges gemaakt met de naam Anker. En die kwamen echt niet allemaal van dezelfde fabriek. Sluit niet uit dat er geen penanker in zou kunnen zitten, maar dat hoeft niet.

1 like

Hoi Nobler,

Ik zou aan deze skindiver geen geld meer besteden. Op Ebay kun je veel toffe skindivers vinden. Voor 75-150 euro (beetje afdingen) heb je een leuke skindiver in redelijke staat (blijft natuurlijk altijd een gok) van Zwitserse of Franse makelij. Voor deze prijs is doorgaans alleen de caseback van RVS, de kast is dan van base metal (dit staat ook altijd vermeld op de caseback). In dit segment dus wel goed opletten dat de kast niet teveel is afgebladderd. Tussen de pak 'm beet 350-1000 euro vind je echt hele mooie skindivers van volledig RVS en met een goed uurwerk, meestal Felsa of ETA.

Mocht je het leuk vinden, dan kan ik je een flinke lijst met merken die skindivers hebben geproduceerd doorsturen, dit maakt het zoeken soms makkelijker/gerichter.

:wave:

2 likes

Oh deze is mooi ! Lijkt wel op een glasshutte original SeaQ !

tsja, je kan misschien @ paso144 een pmetje sturen… die kan volgens mij in 316L printen. Want lijkt wel of de kast niet staal is. Dus een reserve horloge vinden of gewoon helemaal opnieuw maken !

2 likes

@Ruud: je advies is begrijpelijk en reëel, maar uit vorige discussies kun je misschien opmaken dat ik niet gemakkelijk iets opgeef.

@Scudo: het hoeft inderdaad geen penanker te zijn. In eerste instantie dacht ik geen typisch wekkerachtig penankergetik te horen, maar bij nader inzien dacht ik dat uiteindelijk wel te horen, maar zeker niet zo luid als de Penankers die ik ken. Ik kan alleen niets zeker zeggen tot ik de kast open kan krijgen, wat me niet lukt. Tips?

@Lenny: Ik heb al een flink aantal skindivers, mijn favoriete horlogestijl, oud en nieuw, goedkoop en duurder, waaronder een Wolbrook. Toch zou ik die lijst van je leuk vinden om te hebben!

@Luxata: leuk dat je begrijpt waarom ik dit horloge, of eigenlijk de wijzerplaat en wijzers, (nog) niet op wil geven. Het gaat me nog niet echt om de kast. Zoals hij nu is kan ik hem nog dragen. Ik vind de SeaQ mooi, maar dat was zeker niet de eerste met dit uiterlijk. Omdat het mij ook vooral om het uiterlijk gaat vind ik de SeaQ ongelofelijk ernstig overpriced. Wolbrook biedt een horloge met een vrijwel gelijk uiterlijk en een historie die niet minder geloofwaardig is dan die van de SeaQ voor een fractie van de prijs en toch een goed horloge.

1 like

Gaat je dan gewoon teveel geld kosten, meer dan reeel.

Je zou kunnen kijken of vouwfietser tijd heeft. Zelf zou ik zeker nooit chromen kastjes kopen.

1 like

Een 21 steens penanker ben ik nog nooit tegen gekomen en ik vraag me af of het kastje verchroomd is, meestal is dat wel duidelijk te zien bij horloges van die leeftijd.
Wat Ruud zegt, kijk of André (vouwfietser) tijd heeft of misschien iemand anders hier op het forum.
Het zou me niets verbazen wanneer er een Eta oid. uurwerkje in zit overigens… :wink:

De stainless steel back suggereert het wel.
De glim ook wel.

2 likes

Vandaar ook mijn “ik vraag het me af” maar je zou gelijk kunnen hebben hoor :wink:

Nee begrijpelijk. De seaq is gewoon duurder omdat er zoveel man uur in zit en veel zelf hand gemaakt is.

Maar een wolbrook , of zelfs een timex kan prima een skindiver maken dat moet ik toegeven. Ik dacht enkel als je nu dit horloge echt wilt houden, maak er dan een “upgrade” project van waar je hem zo mooi / goed mogelijk kan maken.

en zoals gezegd hier, die kast is verchroomd dus daar hoef je het niet voor te doen. Weet je anders wat de afmetingen zijn van het horloge / en de wijzerplaat? Dan kunnen we misschien gaan zoeken voor een vergelijkbare kast.

Volgens mij is dat echt niet zeker hoor, dat Ruud zegt dat hij glimt en omdat er stainless steel back op staat ook niet imho. Van een plaatje is dat mi. niet te zien.

Het gaat me niet om mijn gelijk maar meer om dat je niet altijd maar alles moet aan nemen zonder iets irl. te hebben bekeken.

Om een voorbeeld te geven mijn ex LePhare skin diver glom ook de pan uit maar was gewoon hooggepolijst staal. :wink:

2 likes

Dat heb je ook niet :crazy_face::sunglasses::rofl: wat @Ruud zegt klopt :smiley:.

Stainless steel back is een base metal kast met meestal een chroom laag.

Gepolijst staal heeft overigens een heel andere glim :smiley:.

2 likes

Dat bedoel ik dus :crazy_face:

1 like

Goldplated is deze iig niet :clown_face:

1 like

Het is chroom of een ander laagje op het basemetal zoals een vergulde laag.

1 like

Prima hoor Martijn :wink:

1 like

:heart::heart:

We hebben in ieder geval dezelfde smaak horloges!

heb ooit voor mezelf “minimale systeemvereisten” voor skindivers opgemaakt

iedereen mag uiteraard doen wat ie wil, maar om aan te werken/restaureren is de stalen kast (meestal 20 ATM) en een degelijke automaat toch wel fijn. Dan ben je ook niet bezig aan horloges die in die tijd budget of kermishorloges waren. Nu moet daar niet altijd “swiss” of “ebauche suisse” (=meestal ETA of AS, soms Felsa) opstaan, een Franse FE3611 of FE4611 zijn ook fijne binnenwerkjes die je goed kan afregelen en na service naar behoren hun werk doen

en als je wat zoekt moeten degene die voldoen aan bovenvermelde ook nog niet zoveel te kosten als er niet een gekend merk op moet staan.

@Nobler een H kast zoals de jouwe is ook mijn favoriet voor duikers uit de jaren '60 (en zeker als er aquastar op staat :slight_smile: ) In staal zijn die H kasten ook goed te vinden.

Als je twijfelt op foto of in het echt - de stalen achterkant bij een chromen exemplaar heeft een andere kleur/schijn tov de kast, maar de “stainless back geeft het altijd weg” - daar waren ze heel consequent in

2 likes