Wat doen jullie tegen braak?

Onlangs werd er bij een kennis van mij ingebroken; al zijn sieraden en horloges (t.w.v. Euro 10.000) werden meegenomen. Hij had ze “gewoon in een laatje” bewaard. Elders op dit forum laten mensen hun vitrines zin, en die lijken mij niet allemaal braakveilig. Horloges zijn prijzig en gemakkelijk mee te nemen; je schuift je zo in een kussensloop.

Helaas was-ie niet goed verzekerd, en hij krijgt dus maar een fractie terug. Dus mijn vragen: a) (hoe) beveiligen jullie je horloges tegen diefstal, en b) zijn jullie (goed) verzekerd?

Hoor van jullie.

Groet,

Johan

heb een extra sieradenverzekering bij de inboedel.

Groet Arno.

Ik zeg altijd maar zo; “Zo weinig mogelijk thuis en alles in de kluis”

twee amerikaanse stafford terrier reuen…
need i say more?

Ik bewaar mijn horloges altijd in een oude onderbroek van mijn oma, niemand die dáár gaat zoeken…

een oude ONGEWASSEN onderbroek ? :smiley:

heb hele lieve honden en een kwaaie vrouw!!

Inbraakalarm als we afwezig zijn. Horloges in een ingebouwde kluis en drie hongerige katten :slight_smile:

En die zijn altijd thuis? Arme beesten… :stuck_out_tongue:

Verzekering, Alarm, en bovenal helaas niet reageren als er dingen worden gevraagd over collecties, ook niet op dit forum. Wat niet weet wat niet deert. Alhoewel ik een horlogeliefhebber ben, ben ik niet iemand op wie je de klok gelijk kunt zetten. Bij mij thuis zal je ook nooit zien dat ik er niet ben. Als ik met vakantie ga worden de waardevolle dingen in een kluis gezet die zich niet in mijn huis bevind.

Arjay

Helemaal niets! Ik heb zelf nog niet zo’n collectie dat die het beveiligen waard is, er ligt voor nog geen 2.000,-Euro aan horloge’s (en dit is dus hoog ingeschat) dus stél dat er wordt ingebroken, dan is de schade nog wel te overzien.

Het nare gevoel dat je er aan overhoud vind ik erger. Mensen die zomaar binnen kunnen komen en eigenlijk van alles met jou/je vrouw kunnen doen. Daar maak ik me meer zorgen om. :slight_smile:

Tuurlijk, het blijft jammer als je collectie wordt weggekaapt, vooral als er ook bij sommige stukken emotionele waarde aan zit, maar het blijft achteraf toch allemaal ‘materieel’.

Uiteraard, haha

Verzekeren is vrij duur en je horloges moeten in een kluis worden opgeborgen. Dit eist de verzekeringsmaatschappij.
Dus het beste lijkt inderdaad de oude onderbroek.
Vr.gr.JanJ.

Dat gaat je niets aan :smiley:

En daarnaast de bovenstaande dingen, verzekering, kluis (thuis en elders) en ze staan in een goed afgesloten ruimte. Maar ik denk niet dat mijn collectie zo interessant is voor dieven, de merken zeggen veelal helemaal niemand iets.

Hartelijk dank voor de reacties. Als ik ze zo lees, is de beste oplossing een oude, ongewassen onderbroek of twee Pitbulls. Het lijkt me in ieder geval een tip: verstop, als je iets langer niet thuis bent, je dure horloges
op een plek waar ze niet al te zeer in het oog springen. leg ze in ieder geval geen vitrine die gemakkelijk van buiten zichtbaar is.

En verzeker de hele handel voor een redelijk bedrag. Zodat je – mocht het onverhoopt gebeuren dat ze worden gestolen – nog een redelijk bedrag terugkrijgt. Dat verzacht mogelijk de pijn. 't Geld kun je dan steken in een leuk, nieuw klokje. Hoewel de persoon waar ik van sprak – los van het verlies van spullen – het ongeval nog steeds niet kan verkroppen…

Ik heb geen aparte sieradenverzekering. Mijn collectie van acht horloges schat ik ongeveer op 3.000 euro vervangingswaarde. Ik prijs me gelukkig dat er in de rij huizen waar wij wonen nog nooit bij iemand is ingebroken. We wonen achter een hek, dus dat vormt al een drempel. Bovendien staan onze achtergevels in het water (een soort grote plas, niet in verbinding met open water) zodat er voor eventuele inbrekers ook geen vluchtweg naar achteren is. Daar schijnen ze een hekel aan te hebben.
Daar komt nog eens bij dat ik mijn horloges bewaar op de vierde etage, en ik ga er vanuit dat ze daar bij een snelle inbraak niet zullen komen. Laat ze dan de fashionwatches van mijn vrouw maar meenemen die op de derde in de slaapkamer liggen. :slight_smile:

Overigens heeft Jaap-Wim gelijk; de immateriële schade van een inbraak is veel erger. In een vorig huis van ons is wel eens ingebroken, waarbij wat kleine sieraden en twintig eurocheques buitgemaakt werden. De twintig eurocheques werden een paar weken later keurig voor het maximale bedrag verzilverd ergens in Frankrijk (verzekeringswerk), maar het feit dat ze op ons bed gezeten hadden om wat blikjes met prullaria leeg te kiepen vonden we vele malen erger… :frowning: De dekbedhoes en kussensloop zijn geloof ik vier keer door de wasmachine gegaan voordat m’n vrouw ze weer wilde gebruiken…

Inderdaad vergeet je het gevoel niet snel als er ingebroken is. Ik heb ook een muntencollectie en ook binnen die wereld hebben we het er met elkaar over. Interessante gedachtes kunnen zijn:

-Een van de belangrijkste punten om de schade te beperken is helaas: ga ervan uit dát het een keer voorkomt. Alleen zo kun je echt nadenken over hoe je de stukken vergoed krijgt na een inbraak
-bedenk allereerst welke stukken je thuis wílt hebben. Alle andere onderbrengen in een bankkluis. Het opnieuw ophalen van deze vaak exclusieve stukken houdt ook de charme van de stukken groot, als je ze weer kunt bekijken/dragen
-Documenteer (is ook nog leuk om te doen) van wie, wanneer en tegen prijs je een product gekocht hebt. Bewaar ook bonnen, een print bijvoorbeeld van de aankoopbevestiging op Ebay, certificaten etc. Die kun je in elk geval opbergen in een kluis
-Maak regelmatig foto’s van je verzameling met een datum óp de foto (heb je die mogelijkheid niet op je fototoestel, leg er dan een krant bij van die datum)
-Laat de collectie een keer taxeren en berg het certificaat op
-Kijk eens na in je verzekeringspolis welke stukken of bewijzen je in ieder geval moet hebben wil er een vergoeding uitgekeerd worden en neem deze maatregelen
-Bevestig ergens waar het vrij snel opvalt in huis een kleiner kluisje van de bouwmarkt en leg daar iets van weinig waarde in (goedkoop horloge, goedkope sieraden, etc). Het verkleint de kans dat ze veel verder zoeken, daar het lijkt alsof daar alle waardevolle spullen bij elkaar liggen.

Groet, Ron