Wat doet dit onderdeel?

Ik heb al aardig wat klokken maar het valt mij op dat het pijltje bij elke klok anders staat.
Wat doet dat pijltje?
is dat om je klok gelijk te zetten?

  • teken om hem sneller te laten lopen?

Hiermee verandert men de regelsleutel of raquette ,het werkbare deel van de spiraalveer van de balans, maw de spiraal korter of langer maken. Wanneer men de spiraal langer maakt zal het uurwerk achterlopen en omgekeerd voorlopen bij kortere spiraal.
Dus, de regelsleutel naar de + geeft voorlopen.
Wel te verstaan dat bv. één mm al misschien 5 minuten verschil kan geven op 24u. Dus moet heel voorzichtig verzet worden. Is moeilijk te regelen zonder regeltoestel.
Een uurwerk kan beginnen verkeerd lopen niet doordat het ontregeld is maar omdat de olie slecht is en opgedroogt.

bedankt.
Ik heb een uurwerk waar de pijl helemaal in de hoek zit?
Is dat wel goed?
Voor mijn gevoel moet dat pijltje in het midden zitten of sla ik de plank helemaal mis?

Als het uurwerk op tijd loopt dan staat het pijltje goed, het is denk ik per uurwerk verschillend waar het pijltje staat.

Wanneer men het pijltje verzet, verzet men ook het gedeelte dat aan de spiraal zit.
Nu zijn er uurwerken waar het pijltje en de regelsleutel zelf in twee delen zijn dat als men het uurwerk heeft afgereld, men de “staart” van de regelsleutel terug kan in het midden zetten zonder dat er iets verandert aan het resultaat.
Is dus niet bij alle calibers. Om de schoonheid is het mooiste in het midden. Het kan ook als oorzaak hebben dat de spiraal slecht gecenterd is en niet loopt volgens de baan van de regelsleutel.
Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar aan die regelsleutel een beetje te duwen, om een horloge te laten goed lopen.

bedankt voor de antwoorden.
Binnenkort heb ik Jendritzki in huis.
Dan kan ik alles zelf doen,servicen , advies geven etc. :slight_smile:
Ik denk als ik dat boek heb dat er alleen maar meer vragen komen.