Wat doet het “batterij veertje” bij een ETA Quartz movement?!

Geachte mede horloge en uurwerk liefhebbers.

Ik heb een vraagje.
Op het moment heb ik een 3 tal quartz horloges met een ETA quartz uurwerk in mij bezit.

ETA 955.112
En 2X een ETA 955.412

Heb bij alle 3 een nieuwe batterij geplaatst en merk dat het uurwerkje pas (goed) begint te lopen als het veerje op de goede plek zit en de caseback is terug geplaatst.

Bij 1 412 zat geen veertje en deze loopt dus op het moment ook niet.

Dacht eigenlijk dat die kapot was maar begin nu te twijfelen omdat hier het desbetreffende “veertje” dus mist.

Wie kan mij vertellen wat de exacte functie is en hoe die echt heet.

Denk zelf dat dit veertje de + via de kast gelijd naar het uurwerk o.i.d.?!
Maar zou opzich toch wel gek zijn.

Niet eerder meegemaakt bij Ronda / Harley / Japanse uurwerkjes.

Een foto ter verduidelijking. (Van voor de batterijwissel)

Dat losse veertje bovenop de batterij zorgt ervoor dat die wat aangedrukt wordt als het deksel erop zit en de batterij niet los kan komen door een val of stoot.
Zonder veertje moet die het ook goed doen, heel vaak ontbreken die veertjes de gemiddelde juwelier neemt niet de moeite om die terug te zetten na een batterij wissel.

1 like

Ohkey dat klinkt al logischer in ieder geval dan mijn theorie haha.

Toch wel heel gek dat die 2 van mij niet lopen zonder.

De 955.112 zit in mijn Hamilton en die loopt echt niet zonder het veerje op de juiste plek.

En nadat die goed zat loopt die ondertussen al bijna een half jaar met eigenlijk geen afwijking

Dat kan mi. ook te maken hebben met het contact maken van de -kant van de batterij met de kast om het stroom circuit sluitend te maken…

1 like

@discobot quote

4 likes

:left_speech_bubble: In the middle of every difficulty lies opportunity — Albert Einstein

2 likes

Kan die discobot eigenlijk ook iets nuttigs?

@discobot Wat doet het “batterij veertje” bij een ETA Quartz movement?!

Je kan mij oproepen door @discobot help weergeven te schrijven

Dacht ik al :stuck_out_tongue_closed_eyes:.

Ik heb er geen verklaring voor maar zonder dat veertje zou die het ook goed moeten doen.
Misschien dat er toch iets mis is met het batterijcontact dat die slecht contact maakt maar zolang die het op deze manier goed doet lekker zo laten.

1 like

Nope

1 like

1 like

Bij beide wordt het plus contact gemaakt door een klemmetje aan de zijkant (part nr 4407 bij 112 resp nr 18 bij 412)
Als dat klemmetje “lam” is kan het contact onvoldoende zijn.
Bij beide hoort m.i. en op basis van de technische documentatie geen veer die de batterij omlaag drukt.
Een andere mogelijkheid is, dat het min contact de batterij wegdrukt en dat daardoor het stroomcircuit onderbroken wordt.

https://secure.eta.ch/CSP/DesktopModules/ViewDoc.aspx?tabindex=2&tabid=28&DocId=639&DocType=DT

https://secure.eta.ch/CSP/DesktopModules/ViewDoc.aspx?tabindex=2&tabid=28&DocId=647&DocType=DT

Edit: er kunnen twee verschillende batterijen met verschillende dikte gebruikt worden. nr 33 uit de tekening van Inca dient imho om bij een dunnere batterij de ruimt op te vullen.
Wie corrigeert me?

2 likes

Heb inderdaad iets gezien van verschillende gangreserve ivm sterkte batterij.

Heb er een vrij platte 371 in gedaan.
Dat zou opzich wel logisch zijn met een plattere batterij dan.

371 is de juiste batterij voor dit uurwerk.

De dikkere 395 (2,70 mm) is ook toegelaten en zorgt voor een langere looptijd (55 mah ipv 40)

1 like

of hij kan het veertje niet terugvinden nadat het veertje is weggesprongen… :frowning:

2 likes