Ha het leukste bericht in dit topic
Hier dacht ik ook meteen aan, RS met zijn Explorer. Zal het wel in een video eens gezien hebben🕵️♂️. Bescheiden uitstraling maar gewoon een dijk van een horloge. Ben nu ook wel benieuwd naar de horloges van andere grootmeesters
Hij vertelde me letterlijk dat hij “too poor” is om een van zijn eigen creaties te houden en dragen.
Hele aardige en beschaafde man. A gentleman.
Zelfde met Philippe Dufour - die heeft ook geen van zijn eigen horloges. Kan-ie zich niet veroorloven…
Pfoe, je vraagt nogal wat. Wat mij opvalt is dat er verschillende “type” horlogemakers zijn (en dan bedoel ik die daadwerkelijk het horloge produceren). Heel commercieel ingesteld dragen ze uiteraard vooral hun eigen merk, denk aan F.P. Journe of Rexhep Rexhepi. Helemaal terecht en mooi om te zien.
Aan de andere kant dragen degene die meer met de kunst en techniek bezig zijn vaak een Rolex. Die maken met de hand een paar horloges per jaar en dan is het minder interessant denk ik, omdat het een tonnetje op de bankrekening kost. Denk bijvoorbeeld Roger Smith, Philippe Dufour en George Daniels. Van hen is bekend dat ze vaak Rolex dragen/droegen. Daniels wel met een aangepaste escapement.
Edit; ik zie dat Roger Smith en Philippe Dufour al genoemd zijn inmiddels. Iets met een post die al half klaar stond en een telefoon-app die crashte.
Mijn Opa droeg een Mido, in goud.
Is het dan nog een El Primero based versie?
Zo ja, dan ben ik het goeddeels met je eens. Alleen zou het tikgetal niet verlaagd moeten zijn door Rolex.
Daniels droeg meestal zijn befaamde zakhorloge.
Polshorloges: hij had o.a. een Rolex en een PP ultrathin met eigen coaxiaal echappement.
Nee het is de 4130 uurwerk. 4130 is een veel betere uurwerk dan alle chronografen waar ik ooit aan gewerkt heb, inclusief de el primero. El primero is niks mis mee maar dat ding zit nog steeds te teren op prehistorisch behaalde resultaten en weinig innovatie/verbetering sindsdien (net zoals de omega speedmaster).
De 4130 is net zoals de 3135 van rolex. Werkpaarden. Onderdelen zijn lekker dik/massief en gemaakt om heel lang mee te gaan. In tegenstelling tot de andere fabrikanten waar de tandwielen minder dik zijn of overbodig veel levers hebben.
Maar dit is mijn mening.
Dat klopt, zijn time traveller 2. Maar dat noemde hij zijn “dress watch”, op veel foto’s zie je dat hij ook een gewoon horloge droeg, zeker als dat in huis of werk was. Zeker weten doen ik het niet, maar ik gok dat hij eerst “gewone” horloges droeg (Rolex, Omega en die Patek die aangepast waren met zijn eigen escapement) en later een van zijn millennium watches.
Ik ben door je post aan het Googlen geslagen en erg geprikkeld door dit interessante tandwieltje van de 4130. Mooi stukje high tech.
Dit argument wordt ook gebruikt voor waarom Grand Seiko uurwerken dikker zijn dan veel andere uurwerken. Heb je daar ook zicht op of daar eenzelfde idee achter zit? Of heb je geen ervaring met Grand Seiko uurwerken?
Helaas heb ik nog niet het genoegen gehad om een GS uurwerk te mogen behandelen. Maar aangezien de Japanners welbekend zijn met (bizar) hoge kwaliteit te leveren op alles wat ze doen, lijkt het mij een voor de hand liggend argument. Hun goedkoopste seiko uurwerken uit de Seiko 5 series zijn al onverwoestbaar. Stel je voor als men er nog kwaliteit in zet
Ben zeker benieuwd!
In het Omega museum te Biel vroegen ze binnen gelijk of ik een Omega om had. En gelukkig wel dus ik mocht verder kijken… echt gebeurd.