Wat dragen echte piloten?

Als ik uit een vliegtuig stap staat soms de cockpitdeur open. Ik probeer dan altijd even naar binnen te gluren om te kijken wat voor horloges de piloten dragen. Helaas zitten de polsen altijd net niet in het vizier.

Dus mijn vraag is eigenlijk: weet iemand wat echte piloten dragen? Volgens de reclameposters van Breitling en IWC zijn het hun horloges, maar ik kan me niet voorstellen dat er niet ergens een co-piloot rondloopt met een Seiko of iets anders. Net als hier op het forum zal het verschil in smaak en budget toch een verscheidenheid aan horloges opleveren? Of bijv. een piloot met een duiker :slight_smile:

Heeft iemand wel eens iets in de praktijk gezien? Of zijn er piloten op dit forum :slight_smile:

Ik heb een pilot gezien met een Bremont Supermarine 500. Misschien had hij het verkeerde vak of verkeerde horloge om.:slight_smile:

Ik ken één (ex) piloot, en die draagt meestal een Suunto. (geen idee welk type)

Wel eens gezien.

Er zullen best piloten zijn met een Rolex gmt master of een breitling of iets dergelijks.

Maar ik heb ook seiko wel eens voorbij zien komen er zijn verschillende seiko’s met zo’n ingewikkelde rekenliniaal op en in de bezel.

Deze ben ik in de jaren 90 vaker tegengekomen.

Verder denk ik (ik weet het niet zeker) dat het vandaag de dag meer een gadget is voor piloten.

Een gmt functie is handig.

Maar ik denk dat voor een co/piloot alles aanwezig is op de boordinstrumenten.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Op WUS was er ook eenzelfde topic. Veel GMT’s met name Fortis en Rolex volgens dat topic.
Ken zelf 1 piloot, die draagt een aerospace.

Bijna allemaal Panerai :slight_smile:

Rick Schreef:

Bijna allemaal Panerai :slight_smile:

Egnie! :+

Een tweede tijdzone is heel belangrijk.

Tissot T Touch zie je ook wel eens.

Ken een piloot die eerst een gewone Seiko droeg en na een of andere hogere captain te zijn geworden nu een Daytona. Denk dus dat het nogal van de piloot afhangt wat ie om z’n pols wilt.

Logischer wijs zou ik toch iets verwachten met een rekenlineaal, GMT of een Emergency ofzo.

Maar tja, alles zit tegenwoordig toch wel in de boordcomputer of je smartphone. Persoonlijk zou ik een 2e tijdweergave wel handig vinden. Misschien tip voor een nieuwe Emergency :wink:

Ik ben in juli op uitnodiging van de Swedish Airforce Historical Flight op de open dag in Linkoping geweest om het 100 jaar bestaan van Saab Aero mee te maken.

De piloten, allemaal vrijwilligers maar in het echte leven piloten van het luftvapnet of de SAS, droegen op een enkele uitzondering na allemaal de door de luchtmacht beschikbaar gestelde Sjoo Sandstrom UTC Skydiver. De voorzitter van de club droeg een Breitling Emergency die hij op zijn afscheid van actieve dienst van zijn collega’s had gekregen.

Ik viel met mijn Tissot T-Touch II gelukkig niet uit de toon :slight_smile:

Geweldig leuke dagen gehad en wat kunnen die Zweden drinken… Niet normaal… :slight_smile:

1 like

Paddy Schreef:

de

door de luchtmacht beschikbaar gestelde Sjoo
Sandstrom UTC Skydiver.)

Dat is een serieus mooie klok, had ik nog nooit van gehoord. Duur, maar erg lekker!

Tja, wanneer de werkgever betaald…
Hoewel, ik weet niet of je het als werk kunt beschouwen gezien de smiles waarmee de piloten uit hun kisten stapten :slight_smile:

Bert K Schreef:

Paddy Schreef:


de

door de luchtmacht beschikbaar gestelde Sjoo
Sandstrom UTC Skydiver.)

Dat is een serieus mooie klok, had ik nog nooit
van gehoord. Duur, maar erg lekker!

http://www.martenssons.se/shop/18779/art79/h6380/9
316380-origpic-2341ad.jpg

Ik ken er 1 met een tissot t-touch :slight_smile:

Volgens mij zijn deze CWC’s geleverd aan Piloten van het Britse leger.

Niet al te lang geleden nog een praatje gemaakt met een Chinook-helipiloot van de Koninklijke Luchtmacht. Die droeg een Citizen-duiker. :+
Verder dragen piloten volgens mij gewoon waar ze zin in hebben. Wat ze aan tijdwaarneming en navigatie nodighebben, zit tegenwoordig in de cockpit verwerkt.

Dat een merk als Breitling zo aan de luchtvaart verwant is, is natuurlijk gewoon een kwestie van marketing. Niks meer, niks minder. Ik heb de indruk dat je bij de straaljagerpiloten van de KLu tamelijk veel Suunto’s en G-Shocks ziet.
De laatste keer dat ik de captain van een B747 van KLM uit de cockpit zag komen, droeg die een Timex Ironman chrono.

Kortom, iedere piloot draagt wat hem bevalt.

Ken er een aantal. Veel Aerospaces maar inderdaad ook veel Citizens (duikers)

Nope, allemaal off-center.:wink:

Ik vlieg heel regelmatig al 25 jaar en in de commerciele vliegvaart is ‘DE’ pilotenklok een Omega Speedmaster en niet anders. (vliegtuigen & helicopters).

Afgelopen dinsdag was ik voor mijn 2 jaarlijkse medische keuring bij KLM Health Services en in de wachtkamer zat ik naast een man die mij een tijdschrift toeschoof, ik zag dat hij een Omega Speedmaster om had en vroeg hem: ‘bent u piloot?’. Waarop hij antwoorde: Ja hoezo en hoe komt u tot deze conclusie?

Ik vertelde hem dat ik veel vlieg voor mijn werk, vooral met heli’s (oil industrie dus heli’s). En het valt me dus op dat vooral de Speedmaster gedragen word.

De man had nog een aardig verhaal: de klok was van zijn (overleden) vader en was bij zijn broer terecht gekomen, waarbij hij hem in zijn bezit had gekregen door een camera te ruilen voor deze Speedmaster, uit 1956 (kan ook 58’zijn), ik gaf aan dat een pre-moon uitgaven zeer bijzonder en gewild was, daar was hij wel van op de hoogte, maar het was vooral de emotionele waarde van de klok die voor hem telde. (zag ook dat er een barst in het glas zat, maar dat was voor hem een non-issue).

Tevens verder over hobby’s gesproken, waarbij ik hem aangaf, dat horloges in ieder hun waarde behouden (dit itt tot bv (sport) auto’s, ik heb er 1 waar 75K inzit en maar heel weinig waard is, waarbij hij moest lachen en zei dat hij als hobby een prive vliegtuig had en dat dat ook enorm kostbaar is en het rendement laag economisch gezien, maar de emotie hoog.)

Wel grappig deze man is 66 jaar oud (functioneel leeftijd ontslag bij Nederlandse vliegers is 56 jaar), maar hij is instructeur en doet elke 2 jaar een medische keuring en slaagt ‘cum laude’, dus eigenlikj een soort ‘superman’, want dit is zeldzaam op deze leeftijd en zullen de meeste (w.o. ik) dit niet halen.

Genesis

1 like

Ik zou iig de Breitling Airwolf Raven dragen. Wat is dat een mooi ding zeg.

Bert K Schreef:

Paddy Schreef:


de

door de luchtmacht beschikbaar gestelde Sjoo
Sandstrom UTC Skydiver.)

Dat is een serieus mooie klok, had ik nog nooit
van gehoord. Duur, maar erg lekker!

http://www.martenssons.se/shop/18779/art79/h6380/9
316380-origpic-2341ad.jpg

Had ik niet verwacht als ik 't zo 123 zag. Maar netjes dat ze van zo een klokje voorzien worden.