Het 9F uurwerk in de Grand Seiko heeft een twin-pulse motor…en de secondewijzer doet 2 stappen per seconde.
In a normal quartz movement, the second hand moves in a single step from one second to the next. In the 9F quartz movement, the second hand instead makes two consecutive steps per second, triggered by two successive pulse signals. Increasing the number of pulse signals augments the output torque from the rotor, enabling the use of heavier hour, minute, and second hands. This two-step process is undetectable by the naked eye and appears as a single step no different from standard quartz timepieces.
Wanneer de batterij z’n einde nadert, doet de secondenwijzer visueel stappen van 2 seconden. Ik ben er niet zeker van maar ik vermoed dat het dus inderdaad eigenlijk dan 4 kleine stapjes zijn. De twin-pulse motor wordt gebruikt om zwaardere wijzers te kunnen plaatsen met toch een laag energie verbruik en ik kan me niet goed voorstellen dat dit systeem wijzigt door een lagere batterijspanning.