Wat dragen we vandaag? Deel VII

Het 9F uurwerk in de Grand Seiko heeft een twin-pulse motor…en de secondewijzer doet 2 stappen per seconde. :ok_hand:

In a normal quartz movement, the second hand moves in a single step from one second to the next. In the 9F quartz movement, the second hand instead makes two consecutive steps per second, triggered by two successive pulse signals. Increasing the number of pulse signals augments the output torque from the rotor, enabling the use of heavier hour, minute, and second hands. This two-step process is undetectable by the naked eye and appears as a single step no different from standard quartz timepieces.

4 likes

Thanks, interessante info over een mooi stuk techniek! :sunglasses:

1 like

Thanks :+1: …ik dacht in eerste instantie ‘batterij op’? :sweat_smile:

Hoe zie je dat bij deze dan…4 stappen?

1 like

Beetje verbaasd dat niemand struikelt over de bezel. OK ik vind hem zelf ook wel mooi matchen maar toch :innocent:

Ik moest er even tussenuit, vandaar m’n snelle antwoord maar dank je wel voor de uitleg en verwijzing David!:+1:

1 like

Wanneer de batterij z’n einde nadert, doet de secondenwijzer visueel stappen van 2 seconden. Ik ben er niet zeker van maar ik vermoed dat het dus inderdaad eigenlijk dan 4 kleine stapjes zijn. De twin-pulse motor wordt gebruikt om zwaardere wijzers te kunnen plaatsen met toch een laag energie verbruik en ik kan me niet goed voorstellen dat dit systeem wijzigt door een lagere batterijspanning.

Maar het is maar een vermoeden hoor…:wink:

2 likes

Zo zat ik te denken omdat bij een normale kwarts ‘vaak’ de 2 seconden overslaan betekent dat de batterij bijna leeg is…wel apart die 9F serie :+1::slightly_smiling_face:

3 likes

Het is toch WELCOME ON BOARD? :thinking:

1 like

Aan de bar met m’n beauty…

14 likes

40 likes

22 likes

Ik vind deze steeds mooier worden! In de HFLE nr34 wil ik hem wel hebben… alleen dan.:thinking:

4 likes

Weer de afgeragte casio :rofl:

4 likes

Scherp…dit vroeg ik mij ook af toen ik die foto maakte ! Dus +1 voor jou :wink:

1 like

Houdt je haaks!:+1:

1 like

Mijn favoriete boot !

Jaren op mogen varen in het recente verleden :wink:

10 likes

Bulova Accutron II: blijft een heel fijn horloge.

17 likes

Goedemorgen. Skav weer eens

9 likes

17 likes

Nieuwe aanwinst overgenomen van @koekoek :blush:

18 likes