Wat dragen we vandaag deel XII

Een deftig horloge op de maandagmorgen, fijne dag allemaal!

33 likes

Nou ja - uniek is niets natuurlijk op dit grote forum…

16 likes

:slightly_smiling_face::+1:

26 likes

Die is mooi!

1 like

Maandag de 13e :scream:

21 likes

Yip, een paar weken nog, dan zit het er weer op. :sunglasses:

1 like

Dat is een vintage, die heeft de T van tritium op de plaat. Dat is bij de heruitgaven een L van Luminova.

@domega gaaf ding !

1 like

De Archimede op nieuwe donkerbruine perlon (eulit). Valt me niets tegen :sunglasses:

14 likes

27 likes

14 likes

Nog maar een dagje met de Traser :sunglasses: Prettige voortzetting!

15 likes

23 likes

image

28 likes

Effe wat munt plukken voor de thee, :wink:

29 likes

Eerder vandaag :slight_smile:

15 likes

Nog maar een keertje posten hier vandaag omdat ie zo lekker is in t zonnetje!

12 likes

29 likes

Ook @jantjevanalles:

Afgelopen dagen samen met mevrouw Astrolabium op bezoek geweest bij mij schoonzus in Maastricht, vandaar dit verlate antwoord.

@Jantjevanalles heeft gelijk: in ieder geval sta je met je rug naar de zon en dus kijkt de camera ongeveer in noordelijke richting.
Echter, voor een exact antwoord mis ik nog wat gegevens. Daarom doe ik een paar aannames:

• Deze foto in Nederland is gemaakt. Laten we zeggen, in Amsterdam;
  • De foto is gemaakt op de datum dat het bericht is gepost;
  • Het horloge is ingesteld op middeleuropese zomertijd (MEZT), GMT + 2 dus.

Het tijdverschil tussen GMT en Amsterdam is ca. 20 minuten, het tijdverschil met standaardtijd dus 2:00 - 0:20 = 01:40 , negatief te rekenen vanaf MEZT. Het is dus 10:20 uur middelbare plaatselijke tijd. Als we ook nog de tijdvereffening meenemen (middelbare plaatselijke tijd is op die datum ware p.t. -4 minuten) wordt het 10:24 uur ware p.t.
Op het planisferisch astrolabium lees ik dan voor het azimut van de zon (op die dag op 20 graden stier in de ecliptica) af: zuidoost ten zuiden. De schaduw wijst dus in de richting noordwest ten noorden.

Om exact in noordelijke richting te kijken moet je dus nog 01:36 uur wachten :wink:

11 likes

Geen idee waar ik mee bezig ben.

15 likes

30 likes