Wat dragen we vandaag

Deze maar weer eens.

Nu wel met een nieuw krasvrij glas.

Hij loopt ook nog een beetje op tijd: Ongelofeloos!
Groet,
Paul

Mijn MLCR!

op de dag dat ik misgreep bij de koop op een 8-kamer woning (trieste dag dus voor mij)draag ik nog steeds mijn monster

wat een beauty!!! in het zwart vind ik hem nog mooier

mooie klok Tammo, en ook nog een super foto.
is die chronometer uitvoering standaard voor deze Constellation’s ?

Groet, André

Na een ruime maand nog steeds onder de indruk…

Ik ben al jaren onder de indruk… prachtig!

Laat je hem niet even timen bij een horlogemaker dan Paul?

Vandaag mijn Tissot PR100 automaat

Ik begin steeds meer gesteld op te raken…

idem dito

Mooi ding zeg!

Ik had niet veel tijd omo iets uit te zoeken, dus maar uit gemak de Vanceur weer gepakt. Voor morgen toch maar weer eens wat anders uitzoeken.

Niels

Ik had niet veel tijd om iets uit te zoeken, dus maar uit gemak de Vanceur weer gepakt. Voor morgen toch maar weer eens wat anders uitzoeken.

Niels

Ja Andre,
alle Constellations uit deze periode waren chronometers.
Ze hebben een 551 (zonder datum) of 561 (met datum) of 564 (met quick-set datum) caliber. In totaal zijn er meer dan 6 miljoen van geproduceerd. Echter, van de Constallations zonder datum zoals deze, en de 12 kantige Pie-Pan van Nivelacuso (Hans) hier onder in het draadje zijn er maar 37.000 van gemaakt.

Een aardige bijkomstigheid voor mijn Constellation, met een 551 en serie nummer 17.000.xxx, is dat ik dit document gevonden heb.
Dit is een kopie van een brief waarin bevestigd wordt dat een serie van 20.000 stuks, waaronder dus die van mij, door het “Technicum Cantonal Bienne” getest is en allemaal het chronometer certificaat ontvangen hebben met de speciale aantekening dat ze nog beter presteerden dan de chronometer specificaties. Dit was een rekord voor Omega, en geeft aan hoe goed deze calibers waren/zijn.
Ook leuk om te weten dat Omega het testen dus niet zelf deed maar uit bestede aan een school en niet aan de sterrenwacht van Neuchatel zoals ze ons willen doen laten geloven.

groet,

Tammo

zou ik geeneens een horlogemaker weten bij mij in de buurt! :slight_smile:
Ik check meestal mijn knutselprojekten een paar dagen met een ander horloge waarvan ik weet dat 'ie OK loopt (ik ben niet iemand die van een paar sekonden per dag wakker ligt trouwens).
Maar er moet binnen afzienbare tijd wel een timer aangeschaft worden, want met balans-reparaties is zoiets eigenlijk onontbeerlijk. (ik denk toch dat 't dan zo’n PC-ding wordt, die zijn nog enigszins te betalen)
Groet,
Paul

Een Omega quarts ter controle.

Wellicht samen met anderen de software aanschaffen? Het metertje (simpel gezegd een microfoontje plus evt. wat elektronica componenten die van het origineel afgekeken kunnen worden) kan zelf geknutseld worden. Ik ben nu al geïnteresseerd ;).

Gerwin

Paul K Schreef:

Maar er moet binnen afzienbare tijd wel een timer
aangeschaft worden, want met balans-reparaties is
zoiets eigenlijk onontbeerlijk. (ik denk toch dat
’t dan zo’n PC-ding wordt, die zijn nog enigszins
te betalen)

Op een goed regelapparaat moet men een beeld krijgen over het gedrag van de spiraal, van de astappen, van de ingrijping anker met plateau, alle bijgeluiden die een rol spelen en beinvloeden.
Alleen een tikgeluid omzetten in een tijd geeft een afwijking van de tijd, maar geen resultaat over de goede werking.

Op de Rikketik heb ik al een paar maal een regelapparaat gezien met papierband tegen goedkope prijzen.

inderdaad, aan alleen een apparaat om het horloge op tijd af te stellen heb ik niks; de PC apparaten als de SecondCheck kunnen alles wat ook een “echt” afregelapparaat kan, zelfs de papierstrook op 't scherm tonen; daar bovenop kan ook de amplitude weergegeven worden.
In de laatste versie kan de SecondCheck software ook “realtime” het loopgedrag weergeven.
Op de Rikketik zie ik af en toe wel eens een Vibrograph, Greiner of andere papierstrook regelapparaten, maar dan zijn het altijd de oudere modellen met buizen, ongetwijfeld nog best OK, maar dan ga ik toch liever voor de wat modernere oplossing.

@Gerwin: de software is niet los te koop dacht ik, en trouwens: een goede microfoon en versterker is het belangrijkste; met bv de “windows timing machine” freeware zit je meer te klooien met de instellingen van de software als het afregelen van het uurwerk; waarbij je je dan gaat afvragen hoe betrouwbaar de meting is.
Groet,
Paul