Voor het dineren in Sevilla mijn Longines meegenomen. Ook op zijn plek in een tapas restaurant
Nomos op blauw canvas van CNS. Ik vind het er leuk uitzien maar kwalitatief is het niet echt een aanrader.
Vette lume heeft die Nomos
Waar zit je?
Mooi! Gefeliciteerd!
Ik vraag mij af hoe dit juridisch zit. Merknaam en design kopiëren is (in beginsel) niet toegestaan, maar hoe is een Rolex design kopiëren, een andere logo op de plaat en klaar, dan wel toegestaan? Ik bedoel dit niet verkeerd overigens en zie ook heel veel andere Roelx kopieën op het forum.
Merkrecht is het alleenrecht op gebruik van het logo/merk.
Designs zoals die van Rolex die niet een nieuwe speciale uitvinding zijn mogen gewoon gekopieerd worden omdat je geen recht/patent kunt verschaffen over een vorm of combinatie van vorm, kleur etc. Iets wat wel gepatenteerd is is bijvoorbeeld het Rolex Glidelock systeem; Dit kan gepatenteerd worden omdat het nog niet gepatenteerd is en omdat het een nieuwe speciale uitvinding is.
Juridisch kan het dus worden verklaard, dank daarvoor. Maar kan je ook verklaren waarom mensen het nodig vinden om Rolex kopieën te kopen. Rolex is al zo nietszeggend, maar waarom een kopie van een compleet inspiratieloos merk? Ik denk dat Sigmund Freud hier nog wel zijn tanden op zou kunnen stukbijten.
Rolexen kunnen niet praten idd.
We moeten eerlijk zijn dat de designs van Rolex niet veel zijn veranderd, dit komt voornamelijk doordat het heel erg geliefd is onder het publiek. Andere merken zoals Certina zien dit en hebben een winstoogmerk daar moeten we eerlijk over zijn. Dus wat doe je dan?, dan gebruik je hun design en daar hebben ze volledig gelijk. Ik vind het ook helemaal niet erg dat merken als Certina dit doen want het zijn mooie horloges.