Wat dragen wij vandaag? XXX

Vandaag draag ik met veel plezier mijn aller oudste horloge: ca. 80 jaar oud.

Deze ZAIS Watch Chronograph is voor een horloge uit de eind 30 / begin 40-er jaren met een diameter van 38 mm, voor die tijd een enorm groot horloge.

Tussen de twee wereldoorlogen heeft Zais tijdwaarnemingsgereedschap geleverd aan het leger, veel Zais Watch Chrono’s werden gebruikt door de Duitse Luftwaffe.

De buitenste baan van de wijzerplaat betreft een ‘Telemetre’, deze meet de afstand tussen de gebruiker van het horloge en de geziene en gehoorde gebeurtenis. Het werd op grote schaal gebruikt om te berekenen waar artillerie werd afgevuurd.

De tachymeterschaal is de spiraalvormige schaal in het midden van de wijzerplaat. Hiermee kan de snelheid als volgt worden berekent: Markeer een punt en druk op de startknop. Druk op de stopknop nadat het object een kilometer (of mijl) is verplaatst. Het getal aangegeven door de hand geeft de gemiddelde snelheid van het object aan.

32 likes

goedemorgen en lekker puh

23 likes

Mogge

Fijne dag allemaal.

13 likes

Alweer de Sixty Five vandaag :smiley:

@HansT gecondoleerd, een waardig afscheid gewenst :pray:

24 likes

Ik vind dit toch veel mooier dan de zwarte sailcloth. Die laten we dus voorlopig in het kistje.

21 likes

25 likes

Leuk Swiss dressertje van tegen 1970 met ruw geborstelde bezel.

17 likes

De zwarte NATO is aangekomen. Hopla!

Dat lettertype ook… Briljant.

39 likes

die is tof. nieuw? en draag je alles rechts?

1 like

Dank je. Yup, die is nieuw. Ik heb daar een NA topic van waar ik net dezelfde foto’s in cross-post. Vorige week binnen gekregen.

Ik draag inderdaad mijn horloges altijd rechts. Komt omdat ik links een ring heb, en ik er een hekel aan heb om teveel aan één kant te hebben. Ik ben een soort van ambidexter, dus horloges zijn bij mij aan geen enkele pols veilig. :slight_smile: Gelukkig heeft dat ding diashield en saffier. :+1:

1 like

Deze moet af en toe ook draagtijd krijgen om niet leeg te raken. Ik was vanochtend net op tijd.

8 likes

27 likes

8 likes

Daily beatert

24 likes

9 likes

Zentra Ancre met subdail

17 likes

@HansT

Zoals beloofd!

16 likes

24 likes