Wat durfen wij niet te dragen?

Als tegenhanger op wat dragen wij vandaag, de vraag wat dragen wij zo min mogelijk, of zelfs helemaal niet.

Ik bedoel dan niet de miskopen, maar horloges die je koester en niet durf te dragen omdat ze zo mooi zijn. Ieder spoortje van gebruik zou het unieke, namelijk de onberispelijke staat van een vintage geweld aan doen.
Eigenlijk heb ik het dan over een oud klokje met de term NOS, New Old Stock.
Ik heb er een aantal van, draag ze wel bij speciale gelegenheden.
Het mooie vind ik dat de kasten nog de originele polijst en slijp motieven op de kast hebben. Vaak zie je dat door ovematig poetswerk de kast behoorlijk veranderd is.

Bijvoorbeeld deze Buren.

Prachtige klok in onberispelijke staat.
Stalen kast van 35 mm zonder de kroon gemeten,
Zelfs de bescherm folie op de geschroefde achterzijde is aanwezig en als nieuw.
Geen polijstsporen, gewoon alsof hij vandaag uit de fabriek is gekomen.

Uiteraard moet hij wel in te zetten zijn als tijdwaarneminginstrument, dus heeft onlangs een complete service gehad.
Verbazend hoe nauwkeurig het klokje de tijd nog kan aangeven.
Hij is even oud als ikzelf ben.

Toen Tissot caliber 782-1 presenteerde in 1964 was Buren er snel bij met de inkoop van dit uurwerk.
Dit is een goed uurwerk met een gangreserve van 49 uur, en datum snel-set tussen 21.30 uur en 24.00 uur.

Opmerkelijk omdat Buren zelf ook uurwerken maakte. Ik heb meerdere Buren gezien uit eind jaren 60 met een Tissot caliber, maar ook ETA.

Ik ben nog op zoek naar een origineel zwart leren band.

Nog meer van dit soort klokje aanwezig bij forum leden?

Ga ik nog even verder, deze Bulova.
De eerste met een stappenmotor quartz horloge, geen gebruiksspooren.
Bulova staat bekend om dit caliber uurwerk, maar de fabrikant is Pulsar. Bulova heeft nooit eigen uurwerken met quartz geproduceerd.
Zeer naukeurig, onberispelijke staat. Volledig staal en geschroefde bodem.
Gemaakt in 1978, dus een young timer.



Roamer Searock Quartz, onberispelijke staat. ETA quartz, rond 1974 gemaakt

Mooie stalen kast met schroefbodem

En zo ben ik de gelukkige eigenaar van een aantal van deze werkpaarden die uiteindelijk paradepaarden zijn geworden.

Erg mooi, maar om even on topic te blijven, als ik een horloge koop koop ik dat echt om te dreagen.
Ik let wel op wat ik ga doen, maar er komt hier geen horloge binnen die ik niet durf te dragen, gewoon omdat ik een horloge het mooist vind om een pols.

Die Buren herinnert mij eraan dat ik er nog zo eentje heb liggen met werk aan .

Wel jammer dat je uurwerken niet draagt vind ik .
Er zijn er wel een aantal waar ik heel zuinig op ben maar ze dienen toch om gedragen te worden .

Als jij een horloge van vele jaren oud in ongedragen toestand laat servicen dan hou je de mekaniek
in werkende staat en dan stel ik me voor dat die ten huize ehwatch werkend uitgestald zijn in een glazen
vitrine , uiteraard op slot .

Yo , Manu .

Zeker mee eens, een horloge is een sierraad en een gebruiksvoorwerp.

Ik draag ze wel bij bijzondere gelegenheden, maar wat ik bedoel is dat ik ze wel spaar.

Dit waren de betere werkpaarden, en zo heb ik ze vroeger ook gebruikt.

Nu zijn dat de Seiko kinetics en de Traser bijvoorbeeld. Er komt denk ik een tijd dat dan dat soort horloges weer gespaard worden.

In principe draag ik al mijn horloges…maaaaar idd heb ik er enkele die ik spaar…de horloges van mijn opa…een pierce en een pulsar dresswatch…en mijn glashütte senator…


Groet, Justin

Toen ik de Rolex 16800 pas had durfde ik die nauwelijks te dragen.
Maar daar ben ik nu wel aan gewend. Ik ben er wel zuinig op natuurlijk:D