Een paar jaar geleden werd Albert Heijn nog veroordeeld omdat de verpakking van hun huismerk producten zoals o.a. AH-light-pindakaas te veel leek op de producten van Unilever.
Dit werd toen gezien als illegaal en strafbaar.
Nu zien we horloges die niet alleen veel gelijkenis hebben, maar op de merknaam na zelfs identiek zijn aan modellen van andere bekende merken en dan wordt het een “hommage” genoemd en wordt het getolereerd en soms zelfs de hemel ingeprezen.
Dat begrijp ik dus niet. Zodra een horloge er het originele merk op zet dan wordt moord en brand geschreeuwd, Maar wordt het merk eraf gehaald en wordt er Steinhart, Alpha, Parnis, Precista, Chronotac, Marina Militaire of wat dan ook op gezet dan wordt het geaccepteerd en als goedkoop alternatief gezien.
Dit is voor mijn gevoel gewoon met twee maten meten en getuigt mijn inziens niet van ware horloge liefhebberij maar meer van “ik wil wel maar ik kan niet”, ik zie dan ook geen verschil tussen een replica gekocht op het Turkse strand en het “horloge” wat hier geadverteerd en gepromoot wordt.
Ik zal waarschijnlijk wel een flink aantal mensen op de tenen staan maar ik vind het gewoon niet correct dat dit soort imitatie wel wordt goedgekeurd terwijl het even fout en smakeloos is. Als iemand in de winkel iets steelt zeggen we er wat van, nu wordt hier een idee/design gestolen en dan wordt het goed gevonden. . . . .
Het siert je naar mijn mening niet dat je andere forumleden vanwege een verschil van inzicht neerzet als zijnde geen ware horlogeliefhebbers. Als ik luister naar een artiest die een cover ten gehore brengt ben ik dan ook geen ware muziekliefhebber ?
Als jij niet van homage horloges houdt is het uiteraard je goed recht om dat hier te uiten. En op het moment dat je eens genuanceerde en wat minder neerbuigende argumenten zou neerzetten ben ik ook echt geïnteresseerd in jouw mening.
Geheel mee eens. Tot dat het mezelf betreft (wie de schoen past…).
Dan wordt het opeens een stuk moeilijker. Het idee om met een Invicta, Steinhart, Kadloo, o.i.d. een voorschot te kunnen nemen op de sub die uiteindelijk graag wil hebben is aantrekkelijk. Vooral omdat de prijs zodanig is dat deze geen heel groot gat slaat in de spaarpot voor de uiteindelijke aanschaf van de “echte”.
Ik heb nog niet gezondigd, nog niet…
Leuk argument, maar het snijdt mijns inziens geen hout.
Het maken van kopieen/replica’s is over het algemeen voorbehouden aan de eigenaar/rechthebbende van de geestesvrucht (jawel ook een horloge ontwerp).
Indien een derde kopieen, imitaties wil maken heeft de eigenaar van het ontwerp nog gedurende lange tijd recht op een vergoeding. Bovendien moet de rechthebbende toestemming geven.
…
Als ik luister naar een artiest die een cover ten
gehore brengt ben ik dan ook geen ware
muziekliefhebber ?
…
Leuke zijsprong waar ik nog wel even wat over wil zeggen: een cover als waar eerbetoon aan de componist, waar een artiest zijn eigen draai aan geeft en zijn gevoel in legt is natuurlijk helemaal prima en heeft al veel hele goede muziek opgeleverd. Een cover als schaamteloze 1 op 1 kopie zoals die heel erg vaak te horen zijn (al dan niet extra voorzien van een flinterdun housebeatje) met als doel een hit scoren, da’s inderdaad geen voer voor de ware muziekliefhebber. Ik zou Steinhart in deze vergelijking onder de 2e categorie covers willen scharen.
Leuk argument, maar het snijdt mijns inziens geen
hout.
Het maken van kopieen/replica’s is over het
algemeen voorbehouden aan de
eigenaar/rechthebbende van de geestesvrucht (jawel
ook een horloge ontwerp).
Indien een derde kopieen, imitaties wil maken
heeft de eigenaar van het ontwerp nog gedurende
lange tijd recht op een vergoeding. Bovendien moet
de rechthebbende toestemming geven.
Dat recht is er dus niet. Het model is niet beschermd. Wanneer dit wel is vastgelegd heb je natuurlijk een punt.
…
Als ik luister naar een artiest die een cover
ten
gehore brengt ben ik dan ook geen ware
muziekliefhebber ?
…
Leuke zijsprong waar ik nog wel even wat over wil
zeggen: een cover als waar eerbetoon aan de
componist, waar een artiest zijn eigen draai aan
geeft en zijn gevoel in legt is natuurlijk
helemaal prima en heeft al veel hele goede muziek
opgeleverd. Een cover als schaamteloze 1 op 1
kopie zoals die heel erg vaak te horen zijn (al
dan niet extra voorzien van een flinterdun
housebeatje) met als doel een hit scoren, da’s
inderdaad geen voer voor de ware muziekliefhebber.
Ik zou Steinhart in deze vergelijking onder de 2e
categorie covers willen scharen.
De Steinhart is zeker geen 1 op 1 kopie; diameter van 42mm! geen datumloep etc.
Je moet ook niet alle homages over een kam scheren
Ik vind wat deze klok betreft dat Steinhart nu juist een eigen draai eraan gegeven heeft en een prima kwaliteitsproduct aflevert voor de horlogeliefhebber.
Er zijn echter ook een hoop homages die naar mijn mening dan in ‘categorie 2’ thuishoren, deze vind ik desalniettemin vermakelijk. Maar ook niet meer dan dat. En uiteindelijk beoefen ik deze hobby voor mijn plezier , niet uit geldingsdrang.
…Maar van een verzameling alleen maar ‘cat. 2’ zou ik dan ook weer niet vrolijk worden. Snap je het nog ?
Anyway :)-D We worden het toch nooit eens, maar misschien zullen we elkaar wel ooit beter begrijpen
O.K. Louis, maar als iets al een tijd niet meer gemaakt wordt, is dat toch nog geen goedkeuring dat het, m.u.v. het merkje op de wijzerplaat slaafs mag worden nagemaakt?!
Als de laatste druk van een boek is uitverkocht, houdt dat toch niet in dat een andere uitgever hierop mag inspringen door het (met een andere schrijversnaam - die je laat “lekken”) dan ook maar uit te geven?
Natuurlijk heeft Steinhart, heel link, de vorm van de secondewijzer net ff anders gemaakt…
Bij mij dwingt het i.i.g. geen respect af;)
louis Schreef:
Eddy C. Schreef:
louis Schreef:
Nogmaals, waar kan ik een nieuwe originele
kopen???
Vind je je eigen punt zo goed dat je het iedere
3
kwartier voor ons gaat herhalen zonder te
reageren
op reacties daarop? Kom op Louis…
Rolex maakt hem al een jaar of veetig niet meer,
dus om van nep of diefstal te spreken slaat gewoon
nergens op.
Hier nog een leuke die ik op een ander forum terug vond over panerai lookalikes:
[i]…borrowing ASPECTS of a style is an HOMAGE to the original style…
Making a watch that looks just like a Panerai and leaving the nomenclature off, making one that looks just like it but changing the name on the dial is just a flat out COPY; put Panerai on the dial and it’s a REPLICA…[/i]
Dit lezende zou de titel van deze post dus moeten zijn:
Wat een fraaie Steve Mcqueen kopie!
En daar kan ik het wel mee eens zijn, het is een fraaie kopie, maar het blijft een kopie . . .
Hier nog een leuke die ik op een ander forum terug
vond over panerai lookalikes:
…borrowing ASPECTS of a style is an HOMAGE to
the original style…
Making a watch that looks just like a Panerai and
leaving the nomenclature off, making one that
looks just like it but changing the name on the
dial is just a flat out COPY; put Panerai on the
dial and it’s a REPLICA…
Dit lezende zou de titel van deze post dus moeten
zijn:
Wat een fraaie Steve Mcqueen kopie!
En daar kan ik het wel mee eens zijn, het is een
fraaie kopie, maar het blijft een kopie . . .
Ik noem het een geremasterde versie. Die zijn nog beter.
Ik zou hem bijna kopen, al was het alleen om de enorme tumult die er hier omheen word gemaakt! Marketingtechnisch is dit een briljante post :~
Voor de mensen die dit niet kunnen waarderen, zou ik zeggen besteed er niet teveel energie aan. Sinds het begin der tijd is men bezig graantjes mee te pikken van andermans succes, hier is niks aan te doen
Van mij mag dat hele hommage gebeuren zo onder een wals samen met de andere neppers. Dan heb ik het echt over de horloges waarbij je bijvoorbeeld enkel het merk en een ander detail hoeft te veranderen.
Een glycine die sterk gebasseerd is op een bepaald horloge, maakt me niet veel uit.
Of ze nu kwalitatief beter zijn, duurder/goedkoper, ik hoef ze niet. Het is gewoon jatwerk van andere merken. Welke veel moeite hebben gedaan om te komen waar ze zijn.
Als ik ze niet kan betalen dan maar een poster aan de muur! Net zoals vroeger met een poster van Ferrari/Lamborghini/etc.
Helaas zijn er genoeg mensen die een neppert/hommage willen en gun ze veel plezier met het horloge. Enkel ik hoef ze niet.
Van mij mag dat hele hommage gebeuren zo onder een
wals samen met de andere neppers. Dan heb ik het
echt over de horloges waarbij je bijvoorbeeld
enkel het merk en een ander detail hoeft te
veranderen.
Een glycine die sterk gebasseerd is op een bepaald
horloge, maakt me niet veel uit.
Of ze nu kwalitatief beter zijn,
duurder/goedkoper, ik hoef ze niet. Het is gewoon
jatwerk van andere merken. Welke veel moeite
hebben gedaan om te komen waar ze zijn.
Als ik ze niet kan betalen dan maar een poster aan