WAARSCHUWING!
Echte Horlogeliefhebbers zullen van onderstaande fotos waarschijnlijk ernstige uitslag en jeuk krijgen! 
Vorige week een weekje aan de Kroatische kust geweest. Prachtige natuur, heerlijk gesnorkeld.
Je wordt er als toerist overspoeld met fake Ice Watches en Beats by Dr.Dre koptelefoons. Merkwaardigerwijs blijft het wat betreft horloges bij eindeloze kleur en formaat variaties op die ijsklokjes, voor tussen de 5 en 10 euro.
Als je denkt dat je daar iets voor krijgt dat langer dan een paar Zomerweken meegaat ben je echt erg naĆÆef.
Mijn vrouw (niet naief) heeft voor net geen tientje een fraaiblauwe āIce Watchā gekocht en heeft vermoedelijk ook hier te veel voor betaald. Ze had al een echte oranje en roze, en wilde een blauwe voor bij haar strandoutfit.
Wat plaatjes:

Zo op het oog net een horloge. Bandje en wijzerplaat met logos, en loopt nog gelijk ook! Tot nu toe tenminste.
Weegt ongeveer de helft van een echte Ice Watch (die toch ook al niet zwaar zijn) vermoedelijk door het gebruik van flutplastic voor de kast. De kroon voelt aan alsof je hem elk moment los in je handen kunt houden, en dat geldt ook voor de wijzers.
Achterkant is niet geschroefd zoals bij een echte, en heeft een tekst met een gruwelijk aantal spelfouten.

Met je nagel kun je de achterkant er af halen, ziehier het ākaliberā

Weet iemand of Miyota een T208 uurwerk maakt?
Natuurlijk kun je niet een goed horloge verwachten bij dit soort toeristenkraampjes.
Merkwaardig vind ik wel dat ze kennelijk wel een hele produktielijn kunnen opzetten om deze gevallen te maken en een distributienetwerk organiseren zodat ze de hele wereld omgaan (op MP staan ze ook) maar dat er voor de tekst op de achterkant kennelijk geen Chinees te vinden is met enige basiskennis van Engels. Of zijn die spelfouten met opzet gemaakt?
Voorbeeld van fake die ik als newbie zelfs kan herkennen!(