Wat gebeurt er...?

1.Wat gebeurt er als ik aan dat schroefje draai???
2.Wat is het verschil tussen een Eta 2836-2 en 2824-2?

hooligan Schreef:

1.Wat gebeurt er als ik aan dat schroefje
draai???
2.Wat is het verschil tussen een Eta 2836-2 en
2824-2?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TP3VRWJL-D.jpg

  1. Dan gaat het schroefje losser of vaster zitten
  2. 2836 heeft dag-en datumaanduiding, 2824 alleen een datum.

Dat schroefje is de fijnafstelling voor het regelorgaan van de horloge, de balans. Je kunt er de precisie van je uurwerk mee regelen.

ticothijs82 Schreef:

Dat schroefje is de fijnafstelling voor het
regelorgaan van de horloge, de balans. Je kunt er
de precisie van je uurwerk mee regelen.

Precies. Bepaalt de accuratesse van het uurwerk. Tenzij je weet wat je doet kun je er dus maar beter vanaf blijven, anders heb je straks een horloge dat minuten in de plus of min loopt :wink:

JTrapman Schreef:

ticothijs82 Schreef:


Dat schroefje is de fijnafstelling voor het
regelorgaan van de horloge, de balans. Je kunt
er
de precisie van je uurwerk mee regelen.

Precies. Bepaalt de accuratesse van het uurwerk.
Tenzij je weet wat je doet kun je er dus maar
beter vanaf blijven, anders heb je straks een
horloge dat minuten in de plus of min loopt :wink:

Precies, horlogemakers (of doorgenaaide horloge enthousiasten) hebben daar een chronoscope voor. Een soort gevoelige microfoon die kan horen of het horloge te langzaam of te snel loopt, en dit weergeeft in een afwijking per dag.

Doorgenaaide horloge enthousiasten??? Lopen die los rond??
Bedankt voor de reacties en zal van dat schroefje afblijven.
Dus op een 2836-2 zit ook een dag aanduiding? Altijd, want heb een horloge gezien,tenminste, foto’s van een horloge met alleen een datum en toch een 2836-2 uurwerk?? Is dit een foutje??
Mvg Ivo

Dat schroefje kan dacht ik tussen de -18 sec. en +18 seconde ( per streepje 6 sec.) goed maken het armpje aan de balans daarintegen kan een hele hoop seconde/minuten in de min of plus goedmaken ( hier mag je erg voorzichtig mee zijn , en liever niet mee rommelen ) als ik het goed heb tenminste.
Een 2836-2 eta uurwerk heeft een datum en dagaanduiding , dus als je een horloge tegenkomt met dit uurwerk en zonder dag aanduiding , is er gewoon geen opening voor gemaakt in de wijzerplaat , dit zie je vaker , en zal met kosten te maken hebben ??? misschien hebben ze een goedkope partij 2836-2 uurwerkjes gekocht ???