Mijn schoonvader gaat komend jaar met pensioen. Zijn huidige horloge (Seiko kinetic 40mm met staken band en zonder safierglas) heeft erg veel krassen, daarom wil ik hem een nieuwe gaan geven. Een nieuwe waarschijnlijk. Budget: 500 a 750 euro (maar flexibel).
Waar rekening mee te houden?
hij doet er echt alles mee waaronder lassen, timmeren, tuinieren, etc.
Moet dus redelijk “hufter proof”.
Maar moet ook mee “uit eten kunnen”. Geen duikers of Monsters voor hem.
Moet voor hem met stalen band, datum en safierglas
Merk is voor hem onbelangrijk als het maar zeer betrouwbaar / degelijk is.
Ideale maat is bij hem 40mm. Pols circa 18cm.
uurwerk zorgenvrij: automaat, solar of kinetic
kastvorm liefst “simpel”, hij houdt van eenvoud
wijzerplaat liefst zwart, wijzers moeten lume hebben
Opties so far:
Seiko Sarb33: lijkt aan de kleine kant voor hem. Verder goed
Sinn 556: idem. Datumweergave is verder vrij klein (65+ …)
Seiko Sarx35: tikje groot. Mist lume op de wijzers
Certina DS-1 powermatic 80 (mijn favoriet voor hem denk ik)
Mmm 1.700 euro is de goedkoopste optie met stalen band op Chrono24;
Ik denk dat hij zich ongemakkelijk voelt bij zo’n cadeau…
Technisch gezien wel top!
Als ik lees dat hij er alles mee doet, waaronder timmeren en hij vooral ‘hufterproof’ moet zijn (zo zou ik mijn schoonvader nooit omschrijven, trouwens ), dan zou ik sowieso geen mechanisch horloge aanraden. Een quartz, bij voorkeur Kinetic of solar, is dan gewoon de betere keuze. Helemaal omdat ik het idee heb dat het hem niet heel erg veel uitmaakt. En buiten het wereldje hier op HF enzo, is dat voor mensen ook gewoon totaal niet interessant. Dan doe je zo iemand, volgens mij, een veel groter plezier met een lekker zorgeloos en robuust quartzhorloge.
als ie er alles mee wil kunnen doen en moet hufterproof zijn, dan vallen alle automaten dus af misschien is het bereiken van zijn pensioengerechtigde leeftijd een mooi moment hem te overtuigen dat het toch echt nergens op slaat om te klussen met een horloge die je vervolgens ook weer om hebt bij een avondje theater bijvoorbeeld, vol krassen etc. dan beter geen horloge om, misschien kun je hem overtuigen er een casiootje bij te nemen
Ik heb mijn vader en mijn schoonvader een quartz horloge gegeven, dat is voor mensen die geen nadrukkelijke interesse hebben in een horloge toch het meest praktisch. Daarnaast is afleesbaarheid een issue, en aangezien jouw schoonvader nogal actief is zeker iets met saffierglas. Ik zou het eens zoeken bij Certina, zoals deze DS-4: