Wat had je willen dragen vandaag? deel VII

Het dedain vloeit deels zeker ook voort uit het gelul er omheen, maar het product an sich is ook geen vingeroefening in balans.

Dat je een kast graveert van een horloge van 42 x 12mm met een veel te klein ETA uurwerk begrijp ik. Dat dat tijd kost begrijp ik ook, en dat daar een rekening aan hangt is prima. Maar dat semi-mystieke gelul er omheen over de vikingen en de as van de vulkaan op de wijzerplaat als excuus om een korrelige rommelpot te produceren… Het lijkt oprecht wel een bak asfalt.

Noem me een lompe hork, maar dat voelt gimmicky. Dan zou ik liever zien dat ze een Straum Opphav gingen graveren, zeg maar. We hebben het over 15 - 19 duizend Euro. Dat is serieus geld. Als ik daar dan een Breguet Classique naast leg… Balans.

2 likes

Wat mij betreft een klein stukje vakmanschap voor een belachelijke prijs. Dit is het geld niet waard. Maargoed wie pakt de eerste 10k afschrijving bij nieuwkoop :joy:. Persoonlijk vind ik hem niet mooi maar smaken verschillen (gelukkig).

We zien hem vast wel eens voorbij komen op het HF in de toekomst. :innocent:

1 like

Ik had een Straum Opphav, onlangs verkocht aan een forum lid. Wat ik er over kan zeggen is dat het er in de folder mooier uitziet dan in het echt!

Het bedrag vind ik niet uitzonderlijk. Ik heb een Panerai, gegraveerd, en die kostte me €28.000 bij de AD. De AP en Rolex gegraveerd zijn nog eens een veelvoud van dat bedrag.

Als je dedain doet over een ETA uurwerk dan weet ik niet wat je van PAM uurwerken vindt. Ik vind die toch een tandje minder dan een ETA.

Wat de marketing hype betreft ben ik het roerend met je eens. Mijn idee is dat veel merken zich daar op de een of andere manier schuldig aan maken. Heb wel eens het idee dat horloge liefhebbers (te) veel waarde hechten aan historie en verhalen over associaties met vliegtuigen, bergbeklimmers, kanaalzwemmers enz.

Ben blij dat je het als jouw mening ventileert en niet als waardeoordeel over een merk of model. Smaken verschillen. Zo vind ik die Breguet waar je aan refereert niet mooi.

1 like

Dat zal ik zijn! Ik ben niet bezig met afschrijvingen en al dat. Dat ligt voor iedereen anders natuurlijk. Net als met m’n auto en mijn belachelijke dure HiFi installatie (uitspraak van mijn vrouw) vind ik het elke cent waard en geniet er elke dag van.
Mijn gegraveerde PAM stijgt overigens flink in waarde. Nieuwprijs € 26.000 en zie ik nu voor €40.000 op Chrono24 staan. Maar dat is een bekend merk, zal voor de IJslander misschien anders zijn.

Dat zou zo maar kunnen. Heb een vakantie gepland naar IJsland binnenkort, dus…

1 like

Afschrijven is niet erg als je financieel krachtig bent of je tot je dood het horloge houdt. Zelf vind ik het zonde om dit te doen. Maar puur uit principe.

Ik ben erg benieuwd maar hij maakt er maar een paar per jaar dus wel even een reserveren dan.

1 like

Proving my point… Louis Erard x Konstantin Chaykin

4 likes

Grappig dat we allemaal onze principes hebben (en ons er altijd aan houden toch :slight_smile: ). Mijn principe wat dit aangaat is dat ik altijd direct 100% afschrijft als ik een horloge koop. Mocht de liefde bekoelen, en dat gebeurt nog best wel vaak, dan geef ik het horloge weg aan een goed doel.

Ik was van plan om er heen te gaan en het horloge te passen en als het bevalt en goed zit te bestellen (of proberen om het direct mee te nemen). Ik kan aan de hand van de foto’s niet inschatten of het ‘lekker’ gaat zitten. Heb me wel een de vingers gebrand aan een online aankoop die (bij mij) totaal niet lekker zat op de pols.

Maar zodra en als ik 'em heb zal ik een foto op HF zetten!

3 likes

Ik voel absoluut geen dedain voor een ETA, of een NH35, of zelfs een Miyota. Ik voel dedain voor degene die me 19K wil laten aftikken voor een horloge met zo’n uurwerk er in. Of dat nu de nieuwe ingenieur is of deze Finse variant interesseert niet, op dat prijsniveau kun je minstens een wat fraaier uurwerk scoren.

IWC doet het dan nog fraaier door een geheel te bouwen wat er samenhangend uit ziet, maar dat je kast dan ook nog te groot is voor je uurwerk… Kom op! Voor dat geld mag je in mijn optiek wat meer moeite doen.

Grappig, ik heb er eentje gepast en ik vond hem erg mooi voor het prijspunt.

De helaasheid der dingen. Ik vind PAM qua ontwerp erg leuk, maar wat ik over het binnenwerk lees schept een zeer grote mentale afstand tot een aankoop.

Uiteraard. Het zijn maar meningen. En een klein beetje de neiging om je voor een astronomisch hoge afschrijving te willen behoeden. Ik zal eerlijk zijn: ik schrijf zelf niet graag af omdat ik het geld niet heb om dat steeds te doen.

Cool hoor. Veel plezier daar. :+1:t2:

2 likes

Die is overigens wel vele malen mooier. Misschien ook omdat ik renaissance kunst veel, veel beter kan hebben dan Keltische, Germaanse en Viking, eh, dessins. En cultuur. En eten. En het weer. :slight_smile:

1 like

Ik heb (nog) niets gedronken maar ben van het padje af. Frisland = IJsland, Straum = Noors toch? Welke bedoel je?

Ik zal me inhouden … maar Ingenieur triggered me … paar jaar terug een Ingenieur gekocht (stond al lang op m’n verlanglijst, ben zelf ingenieur). Geen ervaring met de nieuwe die net uit is maar deze was grof en lomp. Dikke kast, dikke band en topzwaar. Paar keer gedragen is na korte tijd weggegaan. Zal wel aan mij gelegen hebben (heb een ‘normale’ polsomvang) maar dit was een dikke misser voor mij.

Binnenkort bij je om de pols dan? Zie de foto wel hier welke kleur je gekozen hebt. Ik had de witte.

Daar zijn we het eens. Hoewel ik dit wist, heb die dingen wel eens ge-serviced, kon ik het, vanwege de gravering, niet weerstaan :slight_smile:

Maak je geen zorgen. Ik ben nuchter (volgens sommigen hier geschift). Ik schrijf altijd 100% af bij aankoop. Zie afschrijven. Geeft mij een enorme rust in m’n kop.

Cool hoor. Veel plezier daar.

Dank je, behalve horloges zijn daar nog veel meer leuke dingen te zien en te doen.

Trouwens … ben jij niet een (kritisch) Grand Seiko fan? Wat vind je van die gegraveerde Grand Seiko’s en Astrons? De prijzen liegen er niet om. €28k voor een astron en €85k voor een Grand Seiko. Is dat waar voor je geld? Ok er zit dan wel 56 gram platina in maar de prijs van platina ($1000 per troy Ounce) ligt nog altijd onder die van goud.

image

4 likes

Friesland Boppe was een geintje. Ik was wat Finland even in de war, ik dacht dat het een Finse tent was die die horloges maakten, maar dat is een ander merk.

Klopt. De moderne Ingenieur is grof, lomp en niet cool. Sterker nog, ik vind geen enkel Genta ontwerp na de Polerouter en Connie mooi, z’n moderne werk zuigt. Maar de oorspronkelijke Genta Ingenieur en de nieuwe IWC re-issue is in ieder geval samenhangend. En die zijn ook nipt minder dik dan de jaren 90 en 00 iteraties. Plaatje voor de sfeer:

Nee, een goede vriend van me heeft er al jaren eentje, en ik heb het altijd een oncomfortabel kutding gevonden. Dat ligt niet aan jou. Hij heeft nu een Santos, en raakt die IWC al een jaar met geen stok meer aan.

Yup. Ik denk dat we in andere socio-economische strata verkeren, want als ik 19.000 af moet schrijven op een luxegoed heb ik kiespijn, hoofdpijn en tranen in de ogen.

Ja. En die gegraveerde GS horloges vind ik een misdaad tegen de mensheid. Ik heb daar zo’n hekel aan. Ik vind het Grand Seiko onwaardig om daar een beetje met een beitel in dat mooi strak gepolijste metaal te gaan staan kutten.

Maar ja, als ik een A. Lange zou kopen zou ik er ook op staan dat ze me een uurwerk leveren met een maagdelijke balansbrug zonder handtekening van de één of andere Fritz met een tattoeage-naald in z’n handen.

Kortom: Graveren eigenlijk niet aan mij besteed, al vind ik jouw PAM daar een mooie uitzondering op. Dat staat 'm niet verkeerd.

Nee, natuurlijk niet, man. Als ik al iets van de Micro Artist studio kocht zou het een Eichi II zijn, of zo’n gouden sbgw252 die @amusicar heeft gekocht.

Nogmaals: Als ik 85K op een horloge drop mogen de graveurs hun handen op hun hoofd houden, en in een grote boog om het horloge heen lopen. Zo’n dokter Bibber kast, daar krijg ik schubben van op plaatsen die ik niet wil noemen.

4 likes

Hahahaha

Deze alstublieft :star_struck:

13 likes

Bij mij is het een kwestie van focus. Op een heleboel gebieden ben ik een echte kniert. M’n kleding koop ik bij de Lidl, uit eten ga ik alleen op uitnodiging (en ik niet hoef te betalen) enz. Zo blijft er veel over voor ‘extravagante’ hobbies.

Nou dan is het verschil tussen ons nu duidelijk! Ik wilde juist zo’n gegraveerde GS maar was weer eens te laat. Limited Edition al lang uitverkocht en geen 1 naar NL gekomen.

Die is idd heel heel mooi. Maar mij te gewoontjes - voor dat geld. Heb al wat van die gouden dressers in de kist. Maar als ik nu zou kopen dan was dit # uno.

Om je nog wat PHPD te bezorgen hierbij nog een paar sfeerplaatjes van horloges in m’n kistje :slight_smile: Je houd niet van Nordic art maar kan Maori van Magrette wel door de beugel?

PHPD? Pijntje hier, pijntje daar :slight_smile:

3 likes

Voor de zomer graag :sunny:

15 likes

6 likes

8 likes

Heel geslaagd model. Maar wel een beetje somber, voor de zomer, vind ik dan. Zou je niet liever gaan voor een azuurblauwe Squale of een Doxa, in een of ander lekker kleurtje? :desert_island: :tropical_drink: :sunglasses: :ocean: :sunny:

1 like

Ik denk dat Arjen deze vooral snel wil hebben, uiterlijk voor de zomer :sunglasses::grin:

1 like

3 likes