Wat heb ik gekocht.......deel 1 :S

Afgelopen week een echte Henrik aankoop gedaan (althans dat hoop ik). Gewoon bieden op een aantal oude horloges zonder dat je er goede foto’s van hebt. Helaas was ik niet de enige en daardoor heb ik uiteindelijk toch nogal wat betaald, nu maar hopen dat het wat is.

Afijn in een paar berichtjes hier op het forum wil ik wat vragen stellen over de horloges die in mijn ogen de moeite waard zijn, maar waarvan ik niet weet wat het precies is.

Universal Geneva. Op het achterdeksel staan de nummers 211202-8 en 2202711. Het is een 17 jewels uurwerk met daarop het nummer 1106. Helaas loopt het horloge niet. De wijzers zijn nog wel te verzetten, maar opwinden lukt niet, wat kan er aan de hand zijn? Zelf vind ik dit een mooi horloge.


Jaquet Droz. 17 Jewels Incabloc. ETA1686. Met op de achterkant de info Incabloc 2015, unbreakable mainspring. Het horloge loopt prima.


Aangezien ik niet zo thuis ben ik dit genre vraag ik met af of dit nog een beetje bijzondere horloges zijn van enige waarde? Is het de moeite de Universal Geneva te laten maken. Bedankt voor jullie info.

Binnenkort deel 2

jaquet-Droz is grappig, maar niet zo explosief geprijsd als de nieuwe horloges :smiley:

de universal is prachtig, lekker eenvoudig !

gefeliciteerd met je aankopen.

ik vind ze ook alle twee wel geinig (tu)

Universal Geneve is een merk uit het hogere segment, zeg maar Omega en beter, maar heeft niet zo’n following als Omega. Als de plaat van het horloges schoon is en de diameter van de kast 33 mm of meer en het horloge loopt moet je rekenen op een prijs van 60 tot 80 euro als handelsprijs, als er op eBay een paar mensen het willen hebben kan het 100 tot 120 opbrengen. Open je een winkel in de P.C. Hooftstraat moet je er 250 euro voor vragen.

Jaquet Droz is inmiddels een topmerk en dat doet de vintage horloge’s mi goed. En omdat dit horloge er uitziet alsof het haast ongedragen is zou je voor de handel op 50 tot 75 euro moeten rekenen waarbij het op eBay wel eens naar hetzelfde niveau als de Universal Geneve zou kunnen gaan. In je winkel op de P.C. Hooft 185.

Goh, als ik het teruglees lijkt het net alsof ik er verstand van heb, terwijl het slechts mijn mening is. En daar moet je het mee doen :smiley:
Die Jaquet-Droz kan mij overigens zeer bekoren, de volgende Rikketik kom ik zeker even bij je gluren wat voor prijs je er op geplakt hebt!

Bedankt Henrik. Zo uit mijn hoofd denk ik dat die Universal Geneve zo’s 36 tot 38mm is. Overigens weet ik nog niet of ik de zaken die ik heb gekocht meeneem naar de Rikketik. Ik overweeg om zelf wat van deze vintage horloges te gaan verzamelen. Niet om ze te dragen, want ik voel me gewoon voor L#L lopen met zo’n klein klokkie, maar gewoon omdat ik ze toch stiekem wel mooi vind.

Tja, je polsen zullen wel dikker zijn dan die van mij. Want ik voel me nooit voor l%l lopen met een vintage horloge, als is het maar 33 mm. Maar wel een goed idee om vintage horloges te gaan verzamelen, dat zouden meer mensen moeten doen.
Ik denk trouwens niet dat de U-G 36 tot 38 mm meet (zonder kroon), dat zou erg ongebruikelijk zijn. Maar als je 45 plus gewend bent zit je er al gauw een paar mm naast :smiley:

Geinig spul (tu) geen idee van de waarde, maar die UG vind ik wel leuker als de JD die het helemaal van zijn bekende merknaam moet hebben.

Die UG heeft (volgens mij) een manufaktuur kaliber 1106 (11,5 lijns) dus dat is weer een stuk leuker als een ebauche.
Misschien is het uurwerkje al helemaal opgedraaid, maar wil 't gewoon niet lopen??
Als de balans nog OK is, is 't wellicht een kwestie van een beurtje; het uurwerk ziet er op zich behoorlijk uit.

Je zou zelf ook even kunnen kijken of de balans nog wel netjes beweegt bij wat heen en weer bewegen van het horloge, dan zou je ook heeeeeeel voorzichtig (met penhoutje) kunnen proberen het armpje waar de piton van de spiraal in vast zit terug te draaien, want de hoek waar die nou in gemonteerd zit ziet er een beetje raar uit (dit is een gokje hoor, om op zeker te gaan zou je gewoon even langs een horlgemaker moeten gaan)

Groet,
Paul

Beide horloges zijn zeker interessant voor verzamelaars, Jürgen
Indien die Universal schoongemaakt is, en voorzien is van een nieuw glaasje,
en inderdaad 36-38mm groot is, brengt 't wel tussen de 300 en 400 euro op .

Wat is de afmeting van de Jaquet Droz ?

groet,
andré

Toch maar eens even nagemeten, maar helaas die 36mm voor de Universal is met kroon. Zonder kroon houdt het helaas op bij 34mm. De Jaquet Droz is 33mm.

Geeft niks,Jürgen
hou de prijzen van Henrik aan en je zit zeker goed,
Universal is zo’n goed merk dat je het zonder meer ,ook in deze staat weer kan verkopen.
je foto’s zijn in ieder geval goed genoeg om een eventuele koper te interesseren.

groet André

gefeliciteerd met je vintage aanwinsten. Jammer dat je ze niet draagt, maar misschien heb jer al te veel verzamelt om te dragen??

Groet Arno.