Wat heb ik gekocht.......laatste deel :S

Hier volgen de vier laatste horloges die ik onlangs gekocht heb. Nogmaals aan jullie het verzoek om zoveel mogelijk info te geven die ik zelf niet heb vermeld. Speciaal voor Henrik heb ik de minimale diameter ook vermeld.

Omega cal. 1481. Horloge is in prima staat, alleen op de wijzerplaat zit een vlek. Op het stickertje op het uurwerk staat het nummer 36470553. Diameter 35mm.



Nu het in mijn ogen mooiste horloge uit de aankoop. Eterna Matic 25 jewels 12824 Brevete Swiss, op het deksel staat het nummer 633201341. Dit horloge heeft nog de kroon met de 5 stippen en ook het glas heeft deze 5 stippen. Tevens heb ik er de originele doos nog bij. Diameter 33mm.



De volgende is een 10 micron vergulde Tissot. Nummer bij het uurwerk 2541 20378 en op het deksel staat 41141. Helaas zijn de wijzers niet te verplaatsen en het uurwerk niet op te winden, de kroon zit nogal vast. Diameter 30mm.


Als laatste hebben we weer een Gigandet met een ETA2783 Y3 25 jewels. De spacer tussen het uurwerk en de kast heb ik er even uit gehaald. Diameter 33,5mm


Wederom bedankt voor al jullie input.

Als het één lot was heb je een mooi lot gekocht Jürgen!
Die afmetingen zijn imho belangrijk voor de waarde, 33 mm is bijvoorbeeld voor veel mensen weer net te klein terwijl 35 mm prima is. Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens.

Ik zal er weer mijn waardeoordeel over geven, ik hoor graag wat anderen daarvan vinden:

-De Omega, een jaren 80 (?) exemplaar. Jammer van die vlek, maar met een aardig uurwerk. 20 micron vergulde kast is niet slecht, ik schat 'm in deze staat op 80 tot 130 euro op Marktplaats, eBay internationaal misschien 100 tot 150.
-De Eterna Matic, lastig door alle originele onderdelen en doos en mooi uurwerk met ball-baring rotor aan de ene kant en jaren 70-design en geringe afmeting aan de andere… op eBay inernationaal 80 tot 120 euro? Kan iets meer zijn… In de winkel met een gepolijst glaasje en kast 200/250?
-Tissot… damesmodel… kapot… aaargh!!! Weet ik niet… 20 tot 30 euro op MP en eBay?
-Gigandet, slechte plaat, veel gebruikssporen, eenvoudig merk, ik denk 25 tot 35 euro op MP en eBay?

Ik ben het wel grotendeels met je eens Henrik,
uitzondering is dat defecte Tissot dameshorloge, m.i. een double your money item :slight_smile: zoals ze bij dat engelse programma Car Booty zeggen :slight_smile:

groet André

:smiley: Helemaal waardeloos dus?

NEE, de mede presentator / expert Marc , moet toch meestal uit eigen zak, één of twee pond betalen.
dat is dus toch nog een waarde voor dit horloge van zo’n 5 euro :slight_smile: als je er ooit een koper voor kunt vinden.

Ja die kletsmajoor! Marc Franks (of zoiets). Durft met droge ogen te beweren dat twee jaren 70 typemachines geen waarde hebben en maakt daar een double your money item van maar komt 5 minuten later met zijn tip voor verzamelaars met een doosje Playmobile uit 1985 dat wel eens 15 pond waard zou kunnen zijn… :smiley:

Volledig OT maar nu we het toch (weer) eens over die leuke BBC programma’s hebben, ik zit me de laatste tijd flink op te winden over het gebrek aan kennis bij de huidige expert van Cash in the Attic, ik kom even niet op zijn naam. Van de week nog, een oma wil haar kind en kleinkinderen op reis sturen naar Nieuw Zeeland. Daarvoor had ze geloof ik 3.000 pond willen ophalen uit haar inboedel. Het oude vrouwtje laat dus dat programma met expert toe tot haar huis en ze neemt met pijn in haar hart afscheid van een hoop van haar dierbare spullen.
Die gaan naar de veiling en het uiteindelijke veilingresultaat…? 17.000 pond! Dat mens had bijna al haar dierbare spulletjes kunnen houden als die expert gewoon goed op de hoogte was geweest van de waarde van antiek in het algemeen en sommige (meubel)makers in het bijzonder! Ik had echt met dat mensje te doen terwijl de programmamakers helemaal uit hun dak gingen… Imho een duidelijk voorbeeld van gebrek aan kennis van de expert.
Nu was dit trouwens een uitschieter maar ze verdubbelen het bedrag wat ze nodig hebben regelmatig. En dat vind ik eigenlijk niet goed.

Die tips van Marc Hammond zijn altijd goed waardeloos, 't zijn altijd plastic dingen uit de 60-70 ties waar een normaal mens
geen enkele behoefte aan heeft ,uitgezonderd een of andere excentrieke verzamelaar zoals Marc zelf ?

bij bargain hunt heb je ook zo’n expert, met zo’n jaren vijftig bril, dwingt de mensen bijna, om toch vooral
plastic/chroom/oranje-bruine rotzooi te kopen uit de fifties/sixties voor veel geld,
the antiques for the future schreeuwt ie er dan bij.
kan best zijn , maar tis bijna altijd een drama bij the auction .

je ziet bij al die engelse programma’s antiek EXPERTS die zichzelf heel serieus nemen,
uitgezonderd Bargain Hunt, die experts nemen zichzelf gelukkig met een korreltje zout .

de grootste misser is m.i. de kandidaat die toch een antieke kist kocht voor 50 pond,
de expert vond het helemaal niks, en voorspelde een flink verlies, die kist bracht bijna 1000 pond op bij de veiling :slight_smile:
de experts zijn ook zo blij als een kind, als hun swap item ook maar een pond winst oplevert.

dat voorbeeld wat jij aanhaalt uit Cash in the Attic, heb ik ook gezien, maar ja , als je een expert een antieke munten verzameling
laat taxeren , die nog geen penny van een pound kan onderscheiden :slight_smile:

een algemene antiek expert die zogenaamd van alles verstand heeft , zoals bij die BBC programma’s, bestaat in werkelijkheid
natuurlijk niet.

groet André

andre Schreef:

een algemene antiek expert die zogenaamd van
alles verstand heeft , zoals bij die BBC
programma’s, bestaat in werkelijkheid
natuurlijk niet.

Jawel, de man van Bargain Hunt, Tim Wonnacot (or something). Die heeft er wel heeeel erg veel verstand van (tu)

Zo maar als interesse, zonder Jurgen z’n thread te willen hijacken, wat vinden jullie dan van Flog it ?? Of word dat niet meer uitgezonden??

Trouwens is Jurgen z’n eterna niet 1 van die dingen van hoe meer jewels hoe beter het verkoopt ? 25 jewels voor z’n horloge is toch wel wat veel ??

Jawel, maar hij heeft van een hoop dingen ook geen verstand hoor, en dat zegt hij dan ook eerlijk.
hij geeft wel leuke rondleidingen door al die britse kastelen en landhuizen
Hij is een echte horloge liefhebber en verzamelaar, af en toe laat hij dat ook duidelijk blijken in de uitzending :slight_smile:
Hij heeft jarenlang bij Sotheby’s gewerkt, hij heeft veel kennis van antiek meubilair en zilver.
Tim Wonnacott is de opvolger van David Dickinson bij Bargain hunt sinds 2003.


David Dickinson is niet alleen een expert , maar ook een super handelaar in antiek,
"“dealing with dickinson”" is één van de beste programma’s geweest ,over de antiekhandel en wat daar bij komt kijken.

Flog it met Paul Martin vind ik ook een leuk programma, the best of Flog it is net afgelopen op BBC 2.

groet,
André

Ja, Flog it is oo leuk. En misschien we het leukste programma, als Bargain Hunt dat niet is, is Sun, Sea and Bargainspotting. Daar zijn de resultaten vaak ook goed.

Flog it is zeker leuk! Maar het komt op een voor mij onhandig tijdstip dus ik zie het weinig.
Die 25 jewels komen denk ik vooral omdat de rotor op 5 jewels draait, dat i snog wel nuttig. Voor een uurwerk uit die “race” moet je toch wel bij de 31 beginnen.