Wat heb ik nu "weer" in huis

Vandaag kwam een collega met twee klokjes. Beiden lopen niet. Maar ik kom er eigenlijk niet achter wat ik nu heb. De eerste wil ook niet open. Dekseltje lijkt los te zitten maar wil er ook niks aan verprutsen.
De 2e wil wel open. Beide handwinders.
Wie kan hier meer over vertellen?
1e: ik lees Intimus. Deze heeft de losse achterkant…

2e Lottery

1 like

Geinig. Ik heb ook een Intimus die ik met geen mogelijkheid open krijg. Ik weet dus ook niet wat voor uurwerk er in zit.

De Lottery heeft zo te zien een low-end penanker uurwerkje. De “17” op de wijzerplaat moet doen vermoeden dat er een 17 steens uurwerk in zit terwijl dat niet zo is. Dit soort dingen zie je vaker bij goedkope penanker horloges. Zo heb ik zelf een Zeuth met op de wijzerplaat " mod. 21, jewelled" . In feite is de enige jewel een rood stukje glas op de wijzerplaat. Het is geen liegen, maar helemaal koosjer is het ook niet.

Mijn Intimus

1 like

Die intimus is normaal dicht geperst tegen een rubber. (daar staat compressor voor in dit geval)
Wanneer deze kast open gemaakt wordt en men vergeet het rubber terug teplaatsen bij het sluiten is er een probleempje.

De deksel klikt wel weer dicht ,maar doordat een compressorkast een bepaalde construktie heeft klikt de rand van het deksel onder een richel in de kast.
Normaal zou daar de afdichtring nog tussen zitten en de boel onder spanning hermetisch afsluiten,maar omdat de ring daar nu niet tussen zit klikt de deksel wel onder die richel dicht maar met heel veel speling door die missende ring.

Dit soort kasten kunnen eigenlijk alleen maar door proffesionele kastopeners ‘‘gekraakt’’ worden.

Ik denk dat hier een fhf 96 uurwerk in zit.

2 likes

Oorsprong Intimus

Mijn stiefvader, Henk Smid, had in Zwolle een groothandel in horloges en sieraden. Onder de naam Intimus werden deze horloges gemaakt in Zwitserland en vervolgens verkocht aan Juweliers in Nederland.

2 likes