Wat heb ik onder de kap?

Graag zou ik jullie hulp inroepen

Onderstaand horloge heb is van mijn opa geweest (ik heb het al eens eerder gepost), het gaat om een Dulcia Chrongraphe Suisse in (gedeeltelijk dun) goud.

Gisteren heb ik me er aan gewaagd om de kast te openen en ik zou graag willen weten wat voor uurwerk het is.

Het horloge en de chronograaf werken prima en de chrono springt goed terug naar 0. Maar omdat het horloge al tientallen jaren niet gedragen is zou ik het uurwerk graag een keer een beurtje willen laten geven. Ik heb alleen geen idee wat daarvan de kosten bij benadering zijn of waar ik terecht kan.

Bij voorbaat dank voor jullie input.

Gr. Thomas

Wat een prachtig horloge, wees er zuinig op :slight_smile:

Over het uurwerk kan ik je helaas nog niks vertellen. Maar voor een beurt moet je naar een horlogemaker toe en niet naar een juwelier. Hier http://www.horlogeforum.nl/list.php?20 staan een hele hoop horlogemakers aangeschreven.

Bij een service beurt hangt het er een beetje van af waar je heen gaat ( een AD is altijd duurder dan een zelfstandige) en wat er aan moet gebeuren maar reken maar op ongeveer 250

Succes

Willem Jan

Hi,

Dat is een Landeron uurwerk, weet echter niet exact welk type, dit kun je zien onder het balanswiel (wellicht loepje nodig).

Groet,

Marc

Caliber staat bij deze oudjes ook dikwijls onder de wijzerplaat.
Is in ieder geval een Landeron en denk 48.

Ik dacht eerst ook een 48 maar er lijken toch kleine verschilletjes te zijn. Met name de brug is anders maar dat kan natuurlijk ook aan het leeftijds verschil van het ranfft model en deze chronograaf liggen. (die van Ranfft heeft bijvoorbeeld ook schokbeveiling op de balansas, iets wat deze niet heeft).

Nu ik nog eens kijk denk ik dat je gelijk hebt.

Bedankt allemaal voor de reacties,

Nu ben ik niet direct van plan om het horloge te gaan dragen . Tevens had ik stiekem gehoopt dat z’on servicebeurt iets goedkoper zou zijn

Is het slecht voor zo’n horloge om ongeserviced in een horlogebewaarbox te laten liggen zonder opwinden (natuurlijk)? Ik schat dat het horloge op dit moment al 20/30 jaar geen service heeft gehad.

Gr. Thomas

250 is volgens mij een wel heel forse schatting.

Er staan adresjes genoeg op het forum mail eens wat horlogemakers voor een vrijblijvende schatting.
Volgens mij is een bedrag tussen 125 en 150 realistischer voor een volledige service ( excl evt vervangingen)

eric128 Schreef:

250 is volgens mij een wel heel forse schatting.

Er staan adresjes genoeg op het forum mail eens
wat horlogemakers voor een vrijblijvende
schatting.
Volgens mij is een bedrag tussen 125 en 150
realistischer voor een volledige service ( excl
evt vervangingen)

Dit lijkt mij ook een betere indicatie.
De ene horlogemaker houdt van kaas en de andere heeft liever rosbief op z’n brood:)

Hallo Thomas,

Mooie klassieke Chrono! Zoals gezegd kan lijkt het mij ook een L48 uurwerk. Deze uurwerken zijn lang geproduceerd, en hebben alleen daardoor al afwijkingen ten opzichte van elkaar. Ook kan de fabriek die het uurwerk voorziet van de afwerking en wijzerplaat, in dit geval Dulcia, ook enkele aanpassingen op het standaard kaliber hebben aangebracht. Vaak staat er in de gleuf, naast de balansbrug, een typenummer van Landeron. Je zou eens kunnen kijken of daar 48 staat. Het kan ook zijn dat dit onder de wijzerplaat staat.
Het schoonmaken lijkt mij ook geen 250 euro, als je een goede horlogemaker vind. Voor dat geld, of minder, kun je op Ebay al een compleet geserviced vervangend uurwerk vinden.

Groetjes,
Michiel