Heel veel positieve zaken aan deze panda. Dial is prachtig en zeker de haakse gepolijste rand in de subdial is tof.
Goede keuze ook voor je eerste speedy.
En door:
2x grand Seiko shunbun. Zeg maar de cherry blossom en de kameleon
Ik was echt onder de indruk van de cherry blossom. Wat dragen deze horloges prettig zeg. En die dial is fantastisch
De roze is de Shunbun. Het komt er weer aan, dat microseizoen. 21 Maart is het zo ver, het begin van de lente, en het moment waarop de zon loodrecht op de evenaar staat.
De grijze is de Taisetsu. Dit woord betekent belangrijk of zwaar, en in dit geval refereert het aan de zware sneeuw in de winter, rond de kortste dagen.
Hangt er vanaf hoe je “vooruit” en “terug” definieert. Qua engineering, robuustheid en accuratesse zou het een enorme stap vooruit zijn. Qua prijs zou het een stap terug zijn in die zin dat de Shunbun een “3 voor een tientje” grabbelton horloge is naast de Patek, maar ja, dat geldt ook voor een standaard Speedy.
Toch is het een knap staaltje R&D, die Spring Drive.
Ik waardeer obsessief gedoe over anglage, draaibanken die al 10 generaties in de familie zijn en nét ietsje anders uitgevoerde complicaties evenveel als de volgende idioot, maar als het puur op innovatie aankomt geloof ik dat ik Seiko toch van een andere categorie vind dan een stel Zwitsers dat alles al 100 jaar grofweg hetzelfde doet, incrementele verbeteringen daargelaten.
Merk op dat naast Spring Drive noch de stemvork, noch kwarts, noch het coaxiale echappement Zwitserse innovaties zijn, om maar een paar voorbeelden van origineel denkwerk te noemen. Ons trivia-orgel @Fate_Amenable_To_Change heeft er vast nog wel wat.
Moet je de huidige stand van de Prius er wel even bij pakken.
Ieder zijn meug verder, maar ik houd erg van de innovatiekracht van Seiko. En inderdaad, ik vind een impact-vrij echappement met traploos glijdende secondewijzer en dezelfde accuratesse als quartz superieure engineering.
Ik waardeer gasten die met een puntje hout anglage op een brug aanbrengen heel erg, maar dat is geen engineering, @Bwatched.
Ook uit de Citizen groep, met Nederlandse ontwerpers: monolith.
Nope. 35mm high accuracy quartz. Boze tongen zeggen met een beter uurwerk dan 9F.
Schilderijen zijn overbodig na de uitvinding van de fotografie.
boeken zijn overbodig sinds de komst van tv en internet.
Live muziek is overbodig sinds de uitvinding van de grammofoonplaat.
Weet je, eigenlijk is alle innovatie op horlogegebied sinds de komst van de smartwatch dan compleet overbodige onzin: Een Patek Philippe Grandmaster Chime kan voor meer dan € 30 miljoen nog steeds maar een fractie van wat een Apple watch van € 449,- kan.
Over appels en peren gesproken: als je een Spring Drive uurwerk simpel wegzet als een hybride tussen een automaat en quartz, begrijp je de techniek niet. Dat is ook niet erg, het is ingewikkelde materie.