Mijn maat had toevallig aan zijn oma verteld dat hij oude horloges wel leuk vond.
Twee weken later komt oma aanzetten met twee zakken horloges… helemaal niks bijzonders, wel deze geinige seiko 5.
Iemand enig idee uit welk jaartal? En waar eventueel te herstellen.
Seiko is altijd leuk
Op het achterdeksel zal een serienummer en een typenummer staan.
Het typenummer bestaat uit 2x 4 cijfers, waarbij de 1e 4 cijfers het type uurwerk aanduiden.
De Seiko 5 is, zeg maar, een instapmodel. Leuk automatisch horloge voor een vriendelijke prijs.
Vaak voorzien van een eenvoudige (7s26) uurwerkje, waarvan de kosten van een service vaak hoger liggen dan van een vervangend uurwerk.
Een nieuw glaasje en de kast een beetje fatsoeneren zal zeker een groot verschil maken.
De wijzerplaat is beschadigd, vermoedelijk door vocht/roest. Dat is niet te verhelpen, omdat de oppervlakte van de wijzerplaat zeer kwetsbaar is.
Als het horloge een emotionele waarde heeft, dan zeker doen, maar als het alleen een leuk horloge is, dan moet je jezelf afvragen of het de kosten waard is om deze op te laten knappen.
Ik ben wel benieuwd naar de rest van de horloges. Er zitten veel vintage liefhebbers op het forum, die hier al vaker hele bijzondere en onbekende horloges hebben getoond. Ik ben soms verbaasd over de schoonheid van of het bijzondere verhaal achter vintage modellen.