Wat heeft de Sint mij gegeven?

Ik heb van de Sint vandaag een horloge van Guy David gekregen. Ik had nog nooit van dit merk gehoord. Sinterklaas wist mij te vertellen dat het een Nederlands merk is en dat er een uurwerk van Sea Gull in zit. Wat mij daaraan opvalt is dat dit uurwerk muisstil is. Mijn Breitling en Tag Heuer maken in vergelijking een rotherrie. Verder weet ik er niks van, zelfs niet hoe het werkt (tweedehands, geen documenten). Het gaat om dit model:
https://www.gassan.com/nl/guy-david-guy-david-prg-d-d-m-silver-lb-5490500

De enige info die op deze site wordt gegeven is de diameter en die klopt niet. De echte diameter is 43mm. Als ik de bovenste knop indruk beweegt de kleine linker wijzer (dag van de week aanduiding?) 1 streep verder. Als ik de onderste knop indruk beweegt de rechter wijzer. Verder heb ik nog niet kunnen ontdekken of de kleine wijzers echt iets doen. Is dit kapot of is het gewoon een vreemde functie? Kan iemand mij meer vertellen over dit horloge?

Een gegeven merrie niet in de bek gaan kijken heh :wink:

Ik vermoed dat de linker de dagaanduiding is. Vandaag is het zondag, zet em dan op de 7 en kijk of ie maandag vanzelf naar de 1 is gesprongen. De rechter zal misschien een maandweergave kunnen zijn. Misschien dat ie ook vanzelf naar de volgende maand springt.

Het kan ook zijn dat je 1 of beide functies handmatig moet verstellen. Net zoals sommige oude mechanische bureau kalenders waar je telkens zelf op de knopjes moest drukken om alles goed te zetten.

Gefeliciteerd. Kennelijk een huismerk van “ons” Nederlandse Gassan, want het horloge is natuurlijk in China geproduceerd. Het lijkt op een chrono, maar is dat niet. Denk dat links de dagen zitten en rechts de maanden.
Overigens zo’n fout in diameter op de site is onacceptabel m.i.

Let er dan wel even op dat het horloge op het juiste dagdeel staat :wink:

Dat heb je uiterst fijntjes verwoord :+1:

Bedoel je oppassen dat je dat handmatige niet tussen 21:00 en 03:00 doet, indien het uurwerk het zelf verzet?

Eigenlijk dat als je wilt dat hij om 24.00 verspringt, je moet zorgen dat het uurwerk dan op die dag twéé keer rond is geweest. Zo niet, dan verspringt hij pas om maandagmiddag :grinning:

Vanzelfsprekend :blush:

Dat doe ik zeker niet. Ik vind dit een erg leuke beater. Ik blijf echter wel benieuwd naar de details. Heeft iemand enig idee wat voor uurwerk hierin zit? Het blijft me verbazen dat het zo stil is. Hier zijn nog wat (matige) foto’s van de achterkant:

Dit lijkt me een Sea-Gull ST16 variant, waarschijnlijk een ST1654 met custom datumschijf (en zonder de 24-uur indicator op 6 uur die Gassan er ook nog bij had kunnen maken als 'ie de datum op half 5 had laten zitten).

1 like

Wat me opvalt, is de redelijk simpele afwerking van het uurwerk. Meestal stampt Sea-Gull er well een ersatz Côtes de Genève of zo op. Hier niet. Geen Sea-Gull?

1 like

Kan ook aan de foto liggen. De rotor heeft in elk geval de Côtes de Bejing, maar op de brug meen ik ook een soort dressage te zien (of op z’n Brabants: “striepkes”)

1 like

Beter zicht of meer fantasie :grinning: Ik zie enkel dat de randen van de plaatdelen meer afgeknauwd dan afgewerkt zijn…

Zoals ik al zei, matige foto’s. De andere onderdelen hebben dezelfde versiering als de rotor. Goed gezien dialstatic.
Ondertussen heb ik overigens kunnen constateren dat de dagaanduiding automatisch verspringt.

Doe “chrono” knoppen (pushers) zijn typisch voor Sea-gull. Soms gebruiken ze ook ipv knoppen kleine knopjes die je in moet drukken met een pennetje. Dat is eigenlijk fijner, want je kan niet per ongeluk iets verstellen.

Wat ik bedoel is goed te zien op onderstaande foto. Dat had dus ook zo’n knop (pusher) kunnen zijn.

Ik kan je verder niks over het merk zeggen.