Ik heb al een gezocht geplaatst in het MP gedeelte ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?23,1751572 ), maar gezien de reacties, of beter gezegt het gebrek hieraan, hierbij een wat meer bredere vraag.
Waar is zoiets betrouwbaar verkrijgbaar?
Uiteraard heb ik al gekeken op eBay en Marktplaats, maar vooral die laatste probeer vanwege negatieve ervaringen in het verleden te vermijden. Vandaar de vraag of er wellicht ook andere webshops zijn? Of ben je dan toch aan forums gebonden?
Je zoektocht is erg breed! Er is genoeg te vinden op Ebay, maar dan moet je wel een merk en type weten, als je gaat zoeken met jouw termen vindt je of niets, of teveel.
Dit is een mooie voor niet veel geld maar dat zal nog wel oplopen.
Een mooie typische 70’'s Ancre, wel ander bandje aan doen.
Ik zou zelf gaan zoeken op horlogemerk + ‘military’, waarmee je horloges zoals het eerste kunt vinden. Veel Omega’s, Longines en dergelijke merken maakten eenvoudige horloges met zwarte wijzerplaten voor het leger.
Voor het tweede horloge zou ik zoeken op merk + ‘tuxedo dial’ of ‘art deco’. Een dergelijke uitvoering is wat schaarser, lijkt uit een korte Google sessie. De bekendste in deze variant is de ondergewaardeerde Universal Genève Polerouter.
Je zoektocht is erg breed! Er is genoeg te vinden
op Ebay, maar dan moet je wel een merk en type
weten, als je gaat zoeken met jouw termen vindt je
of niets, of teveel.
Dit is een mooie voor niet veel geld maar dat zal
nog wel oplopen.
De zoektocht is inderdaad breed, simpelweg omdat ik me nooit heb verdiept in vintage van dit tijdperk (de grens lag tot ca. jaren '70 en jonger) en derhalve geen idee heb van merken c.q. kwaliteiten vanaf '40-er jaren.
De tip van “geen redone dial” is ook een goede, gezien de leeftijd mogen er (binnen acceptabele grenzen) sporen zijn, ik denk eerder dat een redone dial dan afbreuk doet aan de “waarde” (en dat bedoel ik niet zozeer in geld) van het horloge.
Het hoeft ook niet zozeer een militair horloge te zijn. Het nadeel van horloges met een dergelijke stempel is dat ze buitenproportioneel in prijs zijn, simpelweg vanwege een paar graveringen.
Qua termen als ‘tuxedo dial’ of ‘art deco’ had ik niet eerder gezocht, bedankt voor de tip (tu)
Inmiddels is me ook een leuke Universal Geneve per pb aangeboden, die ik met een beetje mazzel deze week kan posten Maar aangezien de kleur van deze wit/creme is blijft de zoektocht voor de donkere plaat nog van kracht
je meldt niet in welke prijsklasse je zoekt, dat is echter wel een belangrijke zoekcreteria denk ik.
Als je iets in de low-budget klasse zoekt zou ik zeker naar eBay trekken.
Voor het eerste horloge eens kijken naar West End (of Oris, is wel duurder).
In het tweede horloge zie ik als low-budget een Ingersoll. Die kom je dikwijls in deze uitvoering tegen.
Mogelijk werken ze niet naar behoren, maar hier op het forum zijn genoeg vakkundige hobby mensen die een handwinder weer tot leven kunnen brengen zonder dat je daar financieel in de problemen mee komt.
Als je eerder voor een duur merkhorloge gaat dan zou ik eens kijken naar gereputeerde vintage horlogeaanbieders in nederland en duitsland en die een foto van je wenshorloge naartoe sturen.
Marco, ik heb deze Pontiac gehad, die veel van jouw voorbeeld wegheeft; zoeken op Pontiac Nageur kan wel eens wat opleveren. Voordeel is dat ze goedkoop zijn en er redelijk goede standaardwerkjes inzitten, die dus ook makkelijk te servicen zijn. Succes!
dan ga je inderdaad in de lagere prijsklasse moeten gaan zoeken.
Hou daarbij dan best rekening op een bijkomende service beurt als je via eBay koopt.
Als de verkoper schrijft dat het horloge tikt, is dat geen garantie dat het ‘juist’ tikt en dat het ook blijft tikken!
Ik zie je aanwinst(en) graag tegemoet.
Succes,
Ed.
Marco-T Schreef:
Qua prijsklasse had ik inderdaad niets ingevuld,
maar vooralsnog had ik niets boven de € 200 in
gedachte.
Ik heb aardig wat van die “ouwe meuk” uit de veertiger jaren liggen, dat is juist mijn verzamelgebied (dus pas op je woorden X( )
Ik kan wel wat rouleren in mijn verzameling, dus je hebt een PB met wat plaatjes ontvangen ik hoor het wel als er wat tussen zit.