In een stoffig hoekje van de Baai vond ik dit triest hoopje vergane glorie :
Smekend om een beetje TLC.
Ik heb de gok maar genomen en een bod gedaan. En nog gewonnen ook !!
Al na drie dagen lag het pakje uit de UK op de deurmat. Altijd weer een leuk moment. Wat zou erin zitten ?
Het horloge zag er nog bijna slechter uit dan op de bovenstaande foto. Ik denk dat het van een Schilder is geweest of zoiets. Of misschien dat iemand het als klushorloge had gebruikt. In elk geval was ze vol met krassen en overal zat witte verf !!
Dan de binnen kant. Ook dat is steeds een spannend moment. Eigenlijk het moment van de waarheid. Miskoop ? herstelwerk ? Franken-Watch ? Waterschade ? Er kan van alles onder de motorkap vandaan komen.
Bij deze werden alle verwachtingen ruim overtroffen. Aan de binnenkant klopt een prachtig mooi 613 uurwerk. Absoluut als nieuw. goede amplitude, datumsnelverzet werkt perfect etc.
Wat verrassend is, gezien de staat van de buitenkant…
Aan de andere kant ook wel weer jammer, want het opknappen van een uurwerkje is ook erg leuk. hier dus niet nodig.
Na flink wat poetsen en reinigen is dit het resultaat :
Nog knap lastig om zo’n kast op de juiste manier te matteren. heel veel plaatjes bekeken om uit te zoeken wat de juiste afwerking van de kast moet zijn. volgens mij wel aardig gelukt…
op de achterkant een inscriptie “Jorvic 70-71” Ik heb er nog niet veel van kunnen vinden, maar volgens mij is Jorvic een archeologische site in de UK waar ze heel veel spullen van de Vikingen hebben gevonden. In die jaren hebben ze daar een resort omheen gebouwd. de eerste eigenaar van dit horloge heeft daar misschien aan meegwerkt ?
Ik vindt inscripties altijd wel leuk op vintage horloges. Het geeft meer emotie aan je aanwinst. Voor de waarde is het geloof ik alleen maar negatief, maar OK. Daar doen we het toch niet voor.
Bas