Mijn horloges bewaar ik in een wapenkluis welke in een ruimte staat zonder een verwarmingselement cq. kachel. Maar ik merk bij het swappen van mijn horloge dat de horloges “ijskoud” zijn. Nu vroeg ik mij af, is dat wel ok?
Welke temperatuur wordt geadviseerd om je horloges te bewaren?
Ik heb ook enkele horloges bij DNK liggen en ik vermoed dat de temp daar redelijk is, zo rond de 19gr. Maar mijn wapenkluis staat in een koude ruimte en als het buiten echt koud is, dan voel en zie ik dat aan mijn horloges.
Gaat het om horloges met een batterij of capacitor? Merk op dat die namelijk vlotter leeg zijn dan geadverteerd als het echt koud is. Quartz bij kou altijd weg leggen zonder batterij, is het devies. Solar niet langer dan drie maanden in het donker, want je wilt de capacitor niet naar nul trekken, en kinetic eens in de zoveel tijd bewegen, want idem.
Verder heeft ieder uurwerk als het goed is een operationele spec in het handboek waar de bandbreedte voor acceptabele temperatuur vermeld wordt. Ik vermoed dat de veerbaarheid van de veer miniem beïnvloed wordt, maar de olie is wellicht belangrijker.
Het antwoord van @anon6060116EV is natuurlijk het beste ooit.