Ik heb al jaren een prachtige Jaeger-Lecoultre met een eeuwigdurende kalender. Ik ben er heel erg blij mee maar het vervelende is dat het een heel gedoe is om de datum aan te passen als het horloge een aantal dagen heeft stilgelegen, daarom neem ik hem vaak noodgedwongen mee op reis naar risicolanden en -steden waar mijn kostbare horloge makkelijk gestolen kan worden. De oplossing is een watchwinder, maar welke goed is weet ik niet en bij de meeste duurdere modellen betaal je vooral voor het uiterlijk en niet voor de kwaliteit. Ik heb bij Schaap en Citroen ook al om advies gevraagd, maar de enige zie ze hadden was er een van boven de 1000 euro die niet eens zo bijzonder goed was, hij zag er alleen mooi uit met carbon enzo. Een goeie met veel opties is wel belangrijk, zodat het uurwerk niet slijt want reparaties zijn al snel een paar duizend euro bij dit horloge en die wil ik dus zo veel mogelijk voorkomen. Nogmaals, het maakt mij niet uit hoe het ding eruit ziet, zolang het maar goed is, hij komt immers toch in de kluis te liggen waar niemand hem kan zien. Prijs maakt niet zo veel uit, zolang ik maar voor de kwaliteit betaal en niet voor het uiterlijk of de materialen etc.
Ben ik ook in geïnteresseerd.
Overigens ook in een foto van je horloge!!!
Ik heb een Orbita watchwinder die weg mag.
Orbita behoort tot de betere watch winder makers.
Zal straks even een foto maken.
De winder die je bij s&c aan werd aangeboden is waarschijnlijk de Swisskubik Masterbox. Dit merk maakt winders van superieure kwaliteit (en prijs). De masterbox kan je zelf programmeren en loopt makkelijk 2 jaar op 2 batterijtjes.
lijkt wel een ouwe Agfa fotocamera…
Zitten daar verschillende maten batterijen in, of is dat gezichtsbedrog?
Lijkt wel AA en C cel batterijen
Grappig…Orbita heeft winders die het ‘Rotorwind’ systeem hebben. Dat houdt in dat de horloges geschommeld worden!
Nooit geweten.
p.s. Zouden ze voor damesklokjes een wip systeem hebben?
Dat is inderdaad gezichtsbedrog. Zitten 4 dezelfde batterijen in.
Ik was er al bang voor.
En dan heb ik niet eens gedronken
ik dacht het ook hoor
Er zijn naar mijn mening niet veel watchwinder merken die alle opties bieden. Niet alleen het clockwise, counterclockwise en bidirectional draaien met het aantal RPD. Maar ook een intelligente sleep modus en speed winding is iets waar je controle over wilt hebben, zodat je het horloge op de beste manier kunt laten werken. Sommige hebben zelfs een bluetooth verbinding. Voor zover ik heb kunnen vinden hebben Kubik (Swiss) en Chronovision (Duits) watchwinders die alle opties hebben. Alleen de prijs zit rond de 600 a 700 euro.
Een aardige optie vind ik de Spin-r R2, maar deze mist nog een sleep en/of uitgestelde start modus. Hopelijk kunnen ze dat nog in de app programmeren, want deze kost (maar) 150 euro…
Op dit moment heb ik nog een Gisoni watchwinder, maar die is aan zijn eind en maakt veel herrie. Deze gaat er binnenkort uit.
Ik heb 2 Breitling uurwerken met een totaal ander binnenwerk. Ik zit zelf te denken aan een ChronoVision one met Bluetooth. Ik denk met 1 winder prima te kunnen voldoen. Ik draag altijd 1 van de 2.
Om een uurwerk het beste toe zn recht te laten komen moet het naar mijn mening altijd draaien met zo veel mogelijk variaties zoals:
- Het dragen van een horloge
- Zo nu en dan paar keer handmatig draaien
- Goed afgestelde watchwinder met sleep en uitgestelde start modus.