Wat is de bovenkant van een secondewijzer

Ik heb voor het eerst een horloge gedeeltelijk uit elkaar gehaald maar nu heb ik niet goed opgelet wat nu de bovenkant en onderkant van de secondewijzer is. Beide kanten zijn identiek behalve dat 1 kant een opstaand hol asje heeft. Ik neem aan dat dat de bovenkant is anders krijg je de secondewijzer en niet goed ingedrukt, toch? Ik heb de gereedschap er voor.

2 likes

De bovenkant wijst richting de uurmarkeringen

1 like

Dat zal dan juist de onderkant zijn.

O, en dat wat Logie zegt

1 like

Ja, er zit ook vaak een puntje aan!

1 like

Jeetje, ik voel mij een beetje dom.
Dus jullie zeggen dus dat dat opstaand asje juist naar beneden op het uurwerk moet worden gedrukt?

Dat puntje is het opstaand hole asje toch?

Er komt toch een pin uit je uurwerk neem ik aan? Daar moet de wijzer op.

Nog een andere poging: De gladde kant moet naar boven. Maak even een foto anders…

ja dat klopt.
maar gaat daar nu de secondewijzer met de vlakke kant of met de opstaand asje kant op dat pin van het uurwerk?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

`

Welke kant druk ik op het pinnetje van het uurwerk?

Buisje richting wijzerplaat

3 likes

dus dat, anders ziet het er ook wel erg maf uit :joy:

3 likes

Inderdaad hol buisje naar de onderkant,
Bij mijn eerste demontage wist ik het ook niet meer.
Maar zodoende leert men toch?:+1:

oké, dank voor jullie hulp. Is wel moeilijker dan andersom zeg. Daarom twijfelde ik.

Thanks

Zal wel geen Lume opzitten ? Anders even lampje erop en de bovenkant maakt zich zichtbaar :wink:
Maar, ja , zoals anderen al zeggen, de kant met het busje is de onderkant.

Lume kan door de wijzer in een gat zijn of zelfs aan de onderste kant zijn. :wink:
Pijp onderkant anders kan de wijzer de dial raken, en niet dieper dan om de asje niet te laten uitkomen van de pijp.

1 like

Zit 'ie er al weer op? :yum:

1 like

Jup, zit er op. Bedankt allemaal.

Ps, geen Lume op de secondewijzer maar alles is mij nu duidelijk

2 likes