Ontwerp is belangrijk, maar niet alles. Tegelijkertijd niet voelen dat je het om hebt maar wel zeker weten dat hij betrouwbaar zijn werk doet is een belangrijke set eigenschappen.
Blijft leuk hoe verschillend iedereen deze hobby beleefd. Design is voor mij ook heel belangrijk maar ik vind het net weer prettig om te voelen dat ik een horloge om heb.
Daarnaast is de kriebel die @eriks1805 benoemt ook een factor die sterk meespeelt. Dat wat je voelt wanneer je het horloge om doet of als je door de dag heen naar je horloge kijkt zonder dat je de tijd wilt weten
Iets blauws. Ik heb van alles. Maar mijn absolute top 3 in mijn collectie zijn 3 hele andere horloges maar hebben allemaal blauw. Zal dan toch die klik zijn.
Leuke vraag. Bij mij zit de klik bijna altijd in de materiaalkeuze. Niet zozeer de prijs, maar of een merk z’n best doet: gecoat titanium, een geëmailleerde wijzerplaat, applied indices, lume die echt knalt en een band die meteen goed zit. Als dat klopt, denk ik elke keer als ik hem omdoe: wat een fijn ding. En soms zit die klik er gewoon omdat ik een horloge zelf in elkaar gezet heb.
Allereerst de wijzerplaat. Deze moet mij aanspreken. Look & feel.
Daarnaast de maat, de kast, de pasvorm (toch pols afhankelijk), kleurgebruik, materiaalkeuze, prijs - kwaliteit verhouding en ik ben toch ook wel merkgevoelig (het ene merk doet me wel wat en het andere gewoon helemaal niets)
Ik vind de échte klik vaak moeilijk te herkennen. Ik denk dat die er vooral is als onverhoopt alle elementen samenkomen, dus ook een schappelijke prijs, en dan kan ik ook relatief snel beslissen dat dit gewoon moest zijn dan wel geprobeerd moet worden. Dat is relatief zeldzaam. Ik ben van wikken en wegen, vergelijken, en zoveel mogelijk informatie. Een klik is eigenlijk overtuiging, dus die kan ook langzaam met meer informatie en invalshoeken ontstaan. Anders is de klik vooral emotief en dat zit voor mij meestal in ontwerp. Maar dan kijk ik niet naar de prijs en komt het ook zelden tot aankoop.
Die klik is een bepaald soort Mojo dat een horloge meebrengt.
Bij nagenoeg alle horloges is dat tevens slechts iets tijdelijks, dus het is nogal een fluïde begrip wat mij betreft.