Wat is de staat van een uurwerk van een ongedragen horloge dat al ‘jaren’ oud is?

In mijn constante zoektocht naar mooie nieuwe aanwinsten kom je via de diverse kanalen regelmatig horloges tegen die aangeboden worden als ‘ongedragen’. Klinkt op zich aantrekkelijk, maar wat ik me dan afvraag is wat de staat van het uurwerk is als het betreffende horloge al jaren uit productie is? Laatst zag ik bijv. een ongedragen speedmaster, maar dat model wordt volgens mij al 10 jaar niet meer geproduceerd. Is het uurwerk dan niet gelijk aan nieuwe (kleine) beurt toe? Ik kan me haast niet voorstellen dat in zo een geval de olie nog goed is.

:point_up:Dat dus en de pakkingen hebben na 10 jaar ook wel hun beste tijd gehad dus gewoon complete revisie bij de prijs incalculeren.

1 like

Thnx. Dit vermoedde ik al. Klinkt aantrekkelijk, maar uiteindelijk ben je dus waarschijnlijk beter af met een gedragen versie die recent onderhoud heeft gehad.

Bovendien vraag ik me altijd af of een ongedragen horloge, daadwerkelijk ongedragen is als het een populair horloge betreft wat al enige tijd niet meer geproduceerd wordt.

Ik snap je conclusie niet helemaal een gedragen horloge heeft ook zijn service nodig, ik zou dan liever een horloge kopen van de plank die gewoon nooit gedragen is en die een service geven, die service is voor beide opties het zelfde.

Is het een specifieke referentie? De speedmaster wordt nog steeds gemaakt namelijk. :man_shrugging:

Dat hangt af van de prijs. Een ongedragen horloge van bijv. € 2.500 kan met service misschien wel uitkomen op 3k.

Een gedragen versie zit qua prijs meestal iets lager. Als die dan ook nog eens recent service heeft gehad is een gedragen versie van bijv. € 2.200 aantrekkelijker lijkt me. Tenzij de staat van de kast en de band natuurlijk matig is.

Ho ho. Paar pakkinkjes vervangen en een smeerbeurt is geen “complete revisie”.

Buiten dat punt heb je gelijk, je moet met een beurtje rekening houden waarbij dit op de rol staat:

• Schoonmaken
  • Smeren
  • Pakkingen

Nu weet ik niet hoezeer Omega je het vel over de oren trekt, maar voor negen van de tien horloges die naar een reparateur kunnen stelt het niet veel voor.

Niet per se, want als die voor het onderhoud zo lang gedragen is dat onderdelen aan het slijten zijn, en de horlogemaker is opgedragen om alleen een smeerbeurtje te doen… Tja.

Ik denk dat je je per situatie exacter moet laten informeren. :slight_smile:

2 likes

Helemaal mee eens.

Ik zit te azen op een nieuw horloge dat volgens mij ook al even niet meer in productie is. Maar ik krijg er vanwege dat hij nieuw is wel gewoon de wereldwijde fabrieksgarantie op. Wat dan te doen? Gewoon dragen en dan maar gewoon zien? Ik weet ook niet precies hoe lang hij al uit productie is. Misschien pas 2 jaar. Ik zal eens checken of ze mij het productiejaar kunnen geven.

1 like

Gooi 'm op een timegraphertje en bekijk het even. Beetje juwelier moet je kunnen laten zien of ie met een fatsoenlijke beat error en amplitude loopt.

1 like

Haha ik weet dat de speedmaster nog steeds gemaakt wordt. Hij is er in ontelbaar veel varianten.

Ik was me laatst aan het oriënteren op de 324.30.38.40.06.001. Lijkt me een mooi model. Iets kleinere diameter dan gebruikelijk, keramische bezel, sunburst wijzerplaat en hele gave Arabische indexen.

1 like

Top, dank voor je duidelijk uitleg! Lastige is alleen dat bij de wat schaarsere modellen Je het horloge niet altijd kan zien. Een ongedragen versie zou ik nog wel durven te kopen zonder gezien te hebben, alhoewel je er natuurlijk nooit 100% zeker van bent dat het horloge echt ongedragen is. Op chrono24 zinn genoeg verkopers die het waarschijnlijk niet zo nauw nemen met de waarheid ondanks de vele goede beoordelingen.

Weet je 100% zeker dat er fabrieksgarantie op zit? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat opkopers uit het grijze circuit die fabrieksgarantie kunnen waarmaken. Zij hebben het horloge natuurlijk ook ooit gekocht via een dealer.

Ze zeggen dat hij met full factory warranty geleverd wordt, met het garantiebewijs gedateerd op de dag van de verkoop.

Dat klinkt wat betrouwbaarder dan dit. :rofl:

Nou, het is eigenlijk hetzelfde toch? Alleen is jouw Omega al een stuk langer niet meer in productie. Of denk je dat Omega alleen garantiebewijzen ingevuld door Omega dealers honoreert? Hoe dan ook, het blijft altijd een beetje wiebelig.

Als de garantiekaart niet is ingevuld en de verkoper zegt dat je zelf een datum kan invullen wanneer je service nodig hebt dan lijkt me dat niet echt de normale weg om garantie te kunnen claimen bij Omega…

1 like