Wat is de waarde van dit zakhorloge?

Hallo,

Wij hebben hier een zakhorloge ( erfstuk) en vroegen ons af wat het nog waard is.
In het horloge staat een inscriptie van 1935.Het is 14kt goud. Op de wijzerplaat staat “Ancre de Precision”. Ik heb wel foto’s maar weet niet hoe ik deze toe kan voegen.Graag een reactie.

M vr gr Sylvia

Foto’s plaatsen doe je zo: http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Mooi ding(tu) Ik denk dat er ook gevraagd zal worden om een foto van het uurwerk te laten zien.

Beste Sylvia111,

Tot nu toe niet al te veel reacties en dat is niet zo verbazingwekkend. Dit is namelijk een zakhorloge met een uurwerk dat zonder een oude zogenoemde werkzoeker (boek met gedetailleerde afbeeldingen van uurwerken) heel slecht te identificeren is. Een uurwerk voorzien van een fabriekslogo en calibernummer was tot in de jaren dertig van de vorige eeuw nog niet echt gebruikelijk. Er was en is soms maar één mogelijkheid tot definitieve identificatie: de vorm van de tiretteveer (die zit onder de wijzerplaat) bekijken, vervolgens flink bladeren in de werkzoeker en maar hopen dat 'ie er in staat.

We zien hier een verguld uurwerk (deze vergulding overigens nooit met de vingers aanraken!) dat gemaakt is in de jaren twintig in Zwitserland. Er is sprake van 15 lagerstenen, een balans uit bimetaal (stalen binnenring en spaken, messing buitenzijde) met massaschroeven en zo te zien geen werkelijke temperatuurcompensatie, een geblauwd stalen Breguet-spiraal en, zoals het opschrift op de wijzerplaat al aangeeft, een Zwitserse ankergang. Die wijzerplaat is van verzilverd messing, koper of tombak en de geblauwd stalen wijzers hebben de altijd nog populaire Breguet-vorm.

In die tijd was een dergelijk uitgevoerd horloge zo ongeveer standaard: degelijk gebouwd, goede prestaties, zeker in vergelijking tot de cilindergangen, maar geen werkelijke ‘hoogvlieger’. Uit de tekst op het binnendeksel is af te leiden dat dit een cadeau ter gelegenheid van een 25-jarig bedrijfsjubileum is geweest; wanneer je een ‘gewone’ arbeider was kreeg je een zilveren zakhorloge, iemand uit het hogere echelon maakte kans op een gouden exemplaar, want verschil moest er zijn, niet waar?

De waarde van zo’n horloge bepalen is lastig, omdat er vrij veel in omloop zijn geweest en nog zijn. Meestal liggen ze in een bureaulade en komen bij een opruimactie tevoorschijn. De goudwaarde zal niet al te hoog zijn, want de kasten zijn meestal flinterdun. Laat ik eens uitgaan van een tweedehands-winkelprijs na inspectie van 500 euro, dan zou een inkoopwaarde van zo’n 250 tot 300 euro een redelijke schatting zijn. Maar wellicht zijn er forumleden die er veel meer voor over zouden hebben…

Ondanks het bovenstaande een horloge dat qua nauwkeurigheid en uitstraling ook vandaag de dag beslist geen slecht figuur slaat, zeker wanneer de eigenaar gewend is bijpassende kleding te dragen. Wanneer het dagelijks gebruikt gaat worden, wel even een onderhoudsbeurt laten geven: zonder deugdelijke smering gaat ieder mechanisch uurwerk uiteindelijk kapot.

Veel plezier ermee en vriendelijke groet,
Robbert