Wat is dit nu weer; anker

Is het een horloge of buroklok? Het uurwerk is een 17 steens anker opwinder, loopt niet en de datum verspringt niet. Het geheel zit in een metalen cilinder en weegt behoorlijk wat.

Foto’s:

Hij loopt ongeveer 3-4 seconden na een fikse schud en ik vermoed dat het wellicht een probleem is met de balans maar het zou kunnen zijn dat hij gesmeerd moet worden. Zeker ook omdat de datumschijf niet meedraait. Ik heb geen enkel idee hoe ik het uurwerk zichtbaar krijg dus tips zijn welkom. Is het de moeite waard om dit te (laten) restaureren? of van de hand doen as is.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Probeer de glas met de witte ring uit te schroeven :wink:

Ook ik heb zo’n bureauklokje maar die zit vast met twee schroeven die aan de achterkant te bereiken zijn.
Groeten Martin Meijer

Kan je daar een foto nam plaatsen? Ik krijg die niet gevonden.

Ik heb een soortgelijke; daarbij moet je de chromen ring (inclusief glaasje) er gewoon linksom afdraaien. Het uurwerkje met wijzerplaat blijft dan in de cilinder liggen en kun je er vervolgens simpelweg uitpakken aan de kroon. (Ligt dan dus los.)

…wat @brunod zegt!

1 like

En is dat toevallig geen uurwerkje van Poljot?

Ik heb het met de hand geprobeerd maar er is geen beweging in te krijgen. Ik zal eerst een keer een föhn erop zetten om te kijken of er wellicht rommel tussen zit. Dat helpt bij stempijpen van instrumenten ook. Anders een doek en waterpomptang.

Een foto van de achter kant zou helpen om zeker te zijn. Misschien is het niet te draaien, maar alleen maar trekken als het met twee metal veren gehouden is.

Grappig, heb er ook zo een met Amsterdam 1977 erop.

De achterzijde is geheel massief en zit geen enkele schroef in.

Edit: inmiddels nog eens een keer heel goed gekeken en een lichte opening gevonden voor een caseknife. Hierdoor komt de ring los waar het glas inzit. Het uurwerk ligt los in de metalen kast. Ik zal wat foto’s maken bij daglicht en deze plaatsen.