Wat is dit uurwerk? Seeland/Invicta horloge jaren 40

Ben zo slecht in het herkennen van uurwerken, dus dit is voor de kenners. Bedankt! :ok_hand:t2:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a0&2uswk&AS_1215

1 like

@wbcoupe @Maurits jullie hebben mij vorige keer goed geholpen.:smirk: Ben bezig met een kleine database aan te leggen. :blush:

Heb alleen tientallen foto’s (als het niet meer zijn) van horloges die ik niet bezig en extra lastig vind om te oordelen, vooral wanneer kenmerkje niet te zien is.

1 like

Je bent mij voor!:smiley:

Lijkt idd hier op, dat zou hem kunnen zijn.:wink:

Het is echt niet moeilijk

Je gaat naar

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-2uswk.cgi?1&ranfft

Dan kies je als eerste de vorm van het uurwerk
grafik
Dan de positie van de balans
grafik
meestal sla ik de vorm en richting van de balanskloof over, maar dit keer was het nodig die te vinken
grafik
Idem voor de pitonhouder
grafik
Vervolgens de manier waarop opgewonden wordt
grafik
Dan de plaats van de tiretteschroef/-drukker
grafik
De maat van het uurwerk voorzover bekend, soms moet je maar gokken
grafik
Soort echappement


En tenslotte als de vraagsteller de voorkant ook laat zien verschillende verdere gegevens zoals grote of kleine secondenwijzer etc

Dan “submit” en je krijgt een rijtje resultaten.
En als je dan een beetje de layout van de gebruikelijke werken kent, klik je al snel op het goede resultaat
(zie boven)

5 likes

Zou je dan niet zelf de kennis vergaren in plaats van het steeds aan anderen over te laten ?

1 like

Waarom nog een kleine als mijnheer Ranfft al een heeeeeeeeeele grote met zoekfunctie heeft? :wink:

1 like

Omdat Kasper dat dan op zijn website kan zetten. Zo lijkt het net alsof hij er onderzoek naar gedaan heeft en kan hij de sier maken met informatie die anderen hem aangedragen hebben.
Lekker makkelijk toch ?

1 like

Kennis komt niet uit de lucht vallen. Mensen die dikke boeken schrijven hebben meestal ook een lange literatuurlijst. Ik leer graag van andere mensen, dan dat ik zogezegd het wiel opnieuw moet uitvinden.
Verder ben ik de enige die een lijst wil opstellen voor vintage Invicta’s. Is daar iets mis mee?

1 like

Betekent PLP soms hetvolgende:
Probleem Lage Phwaarde?
Wat lees ik vaak zure reacties zeg.

1 like

:joy::joy::joy::joy:

2 likes

zuur, maar ben het wel vaak met z’n mening eens.

Dat is nog eens een mooie heldere uitleg. Zelfs ik weet nu hoe ik een uurwerk op kan zoeken!

Als @Chillekasper een beetje tijd en inzet zou tonen zou hij ons binnenkort nog kunnen verbluffen met zijn opgedane kennis.

(ik ben helaas bang dat dat niet snel zal gaan gebeuren)