Wat is dit voor een horloge?

Van mijn opa heb ik ooit zijn oude zakhorloge gekregen.
Hij heeft het uurwerk zelf in de jaren 20 gekregen van zijn ouders. Mijn grootouders zijn inmiddels overleden en kunnen me weinig meer vertellen over het horloge, maar ik ben wel benieuwd naar de geschiedenis van het horloge.

Weet iemand of het destijds een bijzonder horloge was? Is het nu iets bijzonders? Wanneer/waar werden deze horloges gemaakt?
Kan iemand me vertellen waar ik een “horloge kastje” zou kunnen vinden, ik zou het horloge vaker willen gebruiken, maar wil niet dat het beschadigd in mijn zak (misschien is het niks waard, maar het is nou eenmaal een erfstuk he…)

Op het uur werk staat:
Remova
Ancre
is rubis
incabloc
en swiss made

groeten,
Bastiaan

Hoi Bastiaan,
zou het horloge niet wat jonger kunnen zijn als de 20-er jaren?
“incabloc” is een schokbescherming voor de balans in uurwerkjes, en werd (dacht ik) pas vanaf de 40-er jaren toegepast; ook qua uiterlijk zou ik eerder ergens in de 50-er jaren als bouwjaar denken.
Het merk Remova is me onbekend, ik vermoed dat het horloge niet echt heel erg kostbaar of zeldzaam is, maar als herinnering aan je opa is het natuurlijk onbetaalbaar, en moet je er natuurlijk heel zuinig op zijn.

Bij Hobbyklok verkopen ze diverse glazen stolpjes waarin je het horloge mooi stofvrij kunt ophangen!

Groet,

Hoi Paul,

Misschien dat het horloge dan inderdaad wat jonger is! De “verhalen” die ik gehoord heb over het horloge zijn alleen via m’n grootvaders kinderen. Misschien dat hij het inderdaad zelf in de jaren 40 of 50 gekocht heeft…

Hoi Batiaan,
Ik was wat aan het zoeken naar een nieuwstaat Remova horloge op internet en kwam zo bij jouw vraag uit. Ik kan je een paar dingetjes schrijven die ik van mijn grootvader heb gehoord, hij leeft helaas niet meer. Mijn grootvader nam in 1920 zijn horlogerie over van zijn oom. Later had mijn oom en nu mijn neef de zaak. Mijn grootvader vertelde me een tiental jaren geleden: Hij was dealer van de merken Pontiac (wat ik verzamel) en Remova. Hij haalde altijd Remova horloges in Maastricht bij de firma Heijgele. Zij waren zijn leveranciers, ik meen te weten dat Remova ook in Maastricht ‘gebouwd’ werd. Mijn opa was trots op zijn ‘twee’ merken. Remova had zeker een goede naam, maar is bijna niet meer te vinden. Dit is wat ik weet, niet veel maar misschien wel leuk.

Beste groet,
Ron